Bild
Nästa artikel
Grattis Metro!

Grattis Metro!

Dagens namnsdagsbil

I dag, när Tekla och Tea har namnsdag, firar Klassiker Metro!

"A British car to beat the world!", så lanserades den efterlängtade efterträdaren till Hundkojan när den lanserades 1980. Austin Mini Metro skulle rädda brittisk bilindustri, varken mer eller mindre.

Upplägget var detsamma som Hundkojans med tvärställd motor och framhjulsdrift, skillnaden var nu bara att till skillnad från föregångaren var Mini Metro knappast ensam med detta, vid det här laget var det standard i klassen och Metros motor var samma stötstångsmaskin som satt i kojan, en Austinkonstruktion från tidigt 1950-tal.

Men egentligen var inte Metro ämnad att ersätta Minin, Metro var större och hade en stor halvkombilucka bak. Mini överlevde dessutom Metro med två år.

Den nya småbilen som under sin 18-åriga livstid skulle byta namn flera gånger, blev kanske inte den succé som British Leyland så väl behövde men den tillverkades i alla fall drygt två miljoner exemplar.

Kommentarer

#1
Niklas Augustsson
2009-09-23 12:25

Alltså....jag tillhör den skara, lyckligt lottade,
människor som kan finna något som tjusar i nästan alla bilmodeller, men i fallet Austin Metro går det bara inte. Den är hemsk. Allra värst är nog
den sista versionen, Rover 100.
Till och med Leyland Princess framstår som en lyckad design i jämförelse.

#1
Sven
2009-09-23 18:53

Kan, så anglofil jag är, dessvärre bara instämma med Niklas rader.

Att samma företag som värpt fram den geniala Minin och dess trevliga storasyskon kunde prestera något så charm-, stil- och könlöst var obegripligt. Den såg ju ut som en Reliant Robin, fast med fyra hjul! Bara bilderna räckte för att fylla mina öron av gnissel, skrammel och ljudet av plåtig dörrstängning.

Sorgligt var ordet den dagen "englands räddning" presenterades, och det var nog fler än jag som kände sig knäckt över vart brittisk bilindustri uppenbarligen var på väg.

#1
Stefan Gustavsson
2009-09-23 19:17

Vet ni om att Per Eklund har kvar sin gamla MG Metro 6R4? Står renoverad och körklar på motormuseet i Arvika. En spännande och udda bil som inte liknar nåt annat. "Den fulaste bil jag kört" säger Per själv.

#1
Sven
2009-09-23 19:23

Tack för tipset, Stefan! Där återtände du bestämt en liten gnista av entusiasm ändå...

#2
R von Essen
2019-09-23 09:13

Tekla, Tea, Tesla??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.