Bild
Nästa artikel

Grattis Morris Ital!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt bilnamn. I dag när vi firar Ingemar och Gudmar vill vi även rikta strålkastarna mot Morris Ital.

När British Leyland skulle rusta inför 1980-talet lät man den chefdesignern Harris Mann rita ett nytt frontparti och en ny akter till Morris Marina.

Resultatet kallades Morris Ital och snart spreds ryktet att det var Giorgetto Giugiaros företag Ital Design som stod "faceliften". Så var inte fallet, ItalDesign hade visserligen varit inblandade vid produktionsanpassningen av den "nya" bilen men mer var det inte.

Ital var liksom Marina baserad på mekanik från Morris Minor med stötstångsmotor, stel bakaxel och bladfjädrar bak.

Ital blev ingen försäljningssuccé men fanns ändå i broschyrerna till 1984 då den slutligen lades ned. De sista två åren tillverkades den i Austinfabriken i Longbridge.

Ital var den sista bilen som bar det traditionsfyllda namnet Morris.

Kommentarer

#1
Morgan
2009-06-03 19:05

Den där blå på översta bilden ser precis ut som ett oäkta barn till en sen sjuttiotals-Taunus och en Volvo 240!

#2
Joakim Dyredand
2011-06-03 08:45

Översta bilden är bytt, därför kan kommentaren nedan tyckas märklig. Om färgen alltså...
/Webbredaktören

#3
Oscar G
2013-06-04 10:50

Undrar om Ital, liksom Marina, hade en kuslig tendens att dra till sig fallande pianon?
( https://www.youtube.com/watch?v=uhr-Zi4ozng )

#4
Niklas Augustsson
2014-06-03 11:25

Hmmm...de flesta biltillverkare vinklade ju in mittkonsollen mot föraren, förutom Morris då förstås, som vinklade ut den, bort från föraren! Hur tänkte man här?? Fast det är klart. Ett sådant fullblod kräver väl förarens fulla koncentration, så att röka och fippla med radion samt hålla reda på hur mycket klockan är blev passagerarens uppgift.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.