Bild
Nästa artikel
Grattis NSU Prinz!

Grattis NSU Prinz!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Linnea och Linn har namnsdag - och Prins Carl Philip födelsedag - vill vi gärna göra dig uppmärksam på Prinz.

Hos tyska NSU föddes en liten Prinz 1957, det var den första bilen från NSU sedan 1930-talet. Prinz var en kompakt sedan med en tvåcylindrig luftkyld svansmotor. Året därpå kom Sport Prinz, en kupéversion designad av Franco Scaglione vid Bertone.

1961 fick modellen en helt ny kaross som kallades Prinz 4. Till utseendet påminde den om en förkrympt Chevrolet Corvair. Prinz 4 tillverkades till och med 1973.

Då hade Volkswagen tagit över NSU och modellen konkurrerade för mycket med Bubblan.

Om NSU Prinz kan sägas ha haft någon efterföljare så var det Audi 50 som senare såldes som Volkswagen Polo.

Kommentarer

#1
Sven
2009-05-23 14:19

Denna lilla opretentiösa budgetbil kom, som nämns ovan, även ut i en för storleksklassen verkligt läcker liten kupéversion, Sport Prinz.

Vad som inte nämns är att Sport Prinz blev plattformen för ett verkligt intressant steg i teknikhistorien: Den blev världens första serietillverkade bil med Wankelmotor! Trots sitt anspråkslösa yttre blev denna lilla bil alltså en milstolpe i bilens historia.

Ett riktigt delikat exemplar av cabrioletversionen, NSU Sport Prinz Spider, finns till beskådan på det mycket sevärda Autoseum i Simrishamn (som i sig är ett givet utflyktsmål för envar som har minsta intresse för äldre bilar och teknik!). Och ja, visst är det en liten enkammarwankel som döljer sig under den lilla välskulpturerade bakluckan på den karamellen. En unik liten klassiker, således!

#2
Olle Ström
2016-11-06 15:50

Jag tror inte Sportprinz Wankel fanns som cupé och inte heller Sportprinz 2 cyl såsom cab.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.