Bild
Nästa artikel
Grattis Opel Ascona!

Grattis Opel Ascona!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag den 21 januari då Agnes och Agneta har namnsdag hyllar vi Ascona!

Vad är en Ascona? Ja, en Opel förstås, men vad är den uppkallad efter? Det låter nästan som ett fantasinamn men Ascona är en kommun i den italienskspråkiga delen av Schweiz.

Ascona var på GM-språk en s.k. gap-slotter, den fyllde en marknadslucka mellan Kadett och Rekord när den först uppenbarade sig som 1971 års modell. Ascona A var bakhjulsdriven med den största motorn på 1,9 liter blev den en populär rallybil.

Ascona B var även den bakhjulsdriven och presenterades på hösten 1975. Den tillverkades fram till 1981 och den mest minnesvärda versionen är Ascona 400, den sista bakhjulsdrivna bil att vinna världsmästerskapet i rally. Det var 1982 och föraren hette Walter Röhrl. Ascona 400 skördade en del framgångar även 1983, Opel fortsatte köra med den trots att modellserien var nedlagd.

Ersättaren hette Ascona C, en framhjulsdriven "världsbil" som såldes under olika namn i både Europa och USA. Den ersattes 1989 av Vectra.

Namnet Ascona användes faktiskt redan på 1950-talet på en specialmodell av Opel Rekord P1 – som såldes i Schweiz.

Beställ nu!

OPELS FÄRGSTARKA 1970-TAL!
Ascona, Manta, Commodore, Kadett och ­Rekord. Starka färger som gult, orange och rött. Attribut som fartränder, snobbringar och extraljus. Här har vi samlat de bästa ­Klassikerartiklarna från Opels knalliga sjuttiotal. Bilarna, människorna och rallyframgångarna – i en starkt begränsad upplaga.

Mycket nöje!

 

UR INNEHÅLLET:

Commodore GS/E 1975
Helrätt modell i sagolikt skick; Anders Carlssons Commodore GS/E har just passerat 8 000 mil! (Klassiker 10/2008)

Commodore Coupé 1970
Första generationen Commodore var den snyggaste tycker många. Och vi har nog aldrig sett något finare exemplar än Morgans. (Klassiker 7/2006)

Rekord Coupé 1971
Går det att tänka sig en skönare grön nyans och snyggare kaross? (Klassiker 7/2008)

Ascona & Walter Röhrl
Walter Röhrl vann rally-EM 1974, i ett garage i Katrineholm har en kopia av hans Opel Ascona skapats. (Klassiker 4/2009)

Klassikerguiden Ascona A
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim. Känsliga läsare varnas. (Klassiker 4/2012)

Rekord 2100 D 1975
Snabb som blixten? Nja. Men fram lär den komma – den slitstarka Opeln. (Klassiker 5/2012)

Manta 19 SR 1971
Sportigt 1970-tal från Rüsselsheim – i toppform! Jan Perdén är att avundas. (Klassiker 10/2012)

Kadett LS Coupé 1971
Stig kom över sin Kadett av en slump. Det beslutet har han inte ångrat. (Klassiker 1/2013)

Sverigeresan Manta 19 SR 1972
Den gamla motorstaden Hedemora bjuder på mycket spännande historia. (Klassiker 9/2015)

Läsarklassiker Ascona A 1974
Hur firar man en 40-årig Opel? Med en långresa genom Europa så klart! (Klassiker 8/2015)

Ascona 19SR 1974
Bengt valde rätt bil redan från början – dessutom behöll han den! (Klassiker 1/2016)

Commodore GS/E 1977
Vinyltak, fuskträ och strajps. Maffig rak sexa med stora avgasreningspaketet och ett sagolikt skick. Vilket fynd, Jan-Olof! (Klassiker 5/2017)

Kadett Rallye 1970
Lars Branders fint renoverade Kadett Rallye har inte fått känna på några sladdar – förrän nu! (Klassiker 7/2017)

Kadett Caravan 1979
Kombibilar används ofta ner till märgen. Familjen Öuns bil är ett undantag, den har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 7/2018)

Kadett Rallye 2.0 E 1978
Smäcker coupékaross, stor motor, låg vikt och bakhjulsdrift. Sista generationen Kadett Rallye är rolig på riktigt! (Klassiker 4/2019)

 

Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Kommentarer

#1
Ulf Östman
2010-01-21 13:56

Opel Ascona B är den klart snyggaste generationen,
dessutom mycket trevlig att köra. Jag minns fortfarande farsans Ascona B 1.9 S & 2.0 S, den ena var gul den andra var röd. Fina minnen...

#2
Kjell B
2013-01-21 12:08

Hej. Namnet Ascona användes i Schweiz på specialmodeller av Rekord P1 och Kadett B redan på 50 och 60-talet. Har jag läst på Wikipedia. Och så skulle jag vilja ha med en bild på den urläckra Ascona Voyage som fanns 71-75. Den enda kombimodell som fanns på Ascona. Tack för en trevlig kalender

#3
kentudor
2013-01-21 17:38

I Finnland fanns Ascona B med 1.2L motor med stötstänger senare fanns den oxå med nya 1.3an samt 1.6an som var en tämligen lam motor,me 1.2an var den ganska pigg pga lätt motor,vxlåda och bakaxel men 1.9an var den man sukta efter.

#4
Hasse B.
2013-01-21 18:18

Klart att Ascona A och B var de snyggaste och charmigaste :-). C-modellen har ett annat plus och det var ett utvecklat modultänkande i konstruktionen. Man kan rakt av byta hela framvagnen/drivpaketet mellan dem och den samtida Kadett D utan stora krumbukter vad jag vet. Minns jag rätt i detaljerna om Ascona C så handlar det om fyra bultar på bryggan plus låsningen på styrningen, loss med slangar, avgasrör och kablage så var det bara att sänka ner hela paketet och maka undan. Lättrenoverat, om inte annat. Modellen hette Chevrolet Cavalier i USA med små designskillnader och som ganska olik toppmodell Cadillac Cimarron med bl a helt egen stil i nosen. Ascona A kom till ganska mycket med sikte på USA-marknaden (Kadett befanns för europeisk för att slå igenom) och ritades under ledning av designchefen Mitchell från Michigan-kontoret.

#5
Oscar G
2016-01-21 20:40

Någon som har nytta av en lätt tillbucklad främre stötfångare till en B-Ascona?
Skicka mig en rad i så fall. Den är din för en symbolisk slant.
:-)
tilia.juniperus@gmail.com

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.