Bild
Nästa artikel

Grattis Opel Ascona!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag den 21 januari då Agnes och Agneta har namnsdag hyllar vi Ascona!

Vad är en Ascona? Ja, en Opel förstås, men vad är den uppkallad efter? Det låter nästan som ett fantasinamn men Ascona är en kommun i den italienskspråkiga delen av Schweiz.

Ascona var på GM-språk en s.k. gap-slotter, den fyllde en marknadslucka mellan Kadett och Rekord när den först uppenbarade sig som 1971 års modell. Ascona A var bakhjulsdriven med den största motorn på 1,9 liter var den en populär rallybil.

Ascona B var även den bakhjulsdriven och presenterades på hösten 1975. Den tillverkades fram till 1981 och den mest minnesvärda versionen är Ascona 400, den sista bakhjulsdrivna bil att vinna världsmästerskapet i rally. Det var 1982 och föraren hette Walter Röhrl. Ascona 400 skördade en del framgångar även 1983, Opel fortsatte köra med den trots att modellserien var nedlagd.

Ersättaren hette Ascona C, en framhjulsdriven "världsbil" som såldes under olika namn i både Europa och USA. Den ersattes 1989 av Vectra.

Kommentarer

#1
Ulf Östman
2010-01-21 13:56

Opel Ascona B är den klart snyggaste generationen,
dessutom mycket trevlig att köra. Jag minns fortfarande farsans Ascona B 1.9 S & 2.0 S, den ena var gul den andra var röd. Fina minnen...

#2
Kjell B
2013-01-21 12:08

Hej. Namnet Ascona användes i Schweiz på specialmodeller av Rekord P1 och Kadett B redan på 50 och 60-talet. Har jag läst på Wikipedia. Och så skulle jag vilja ha med en bild på den urläckra Ascona Voyage som fanns 71-75. Den enda kombimodell som fanns på Ascona. Tack för en trevlig kalender

#3
kentudor
2013-01-21 17:38

I Finnland fanns Ascona B med 1.2L motor med stötstänger senare fanns den oxå med nya 1.3an samt 1.6an som var en tämligen lam motor,me 1.2an var den ganska pigg pga lätt motor,vxlåda och bakaxel men 1.9an var den man sukta efter.

#4
Hasse B.
2013-01-21 18:18

Klart att Ascona A och B var de snyggaste och charmigaste :-). C-modellen har ett annat plus och det var ett utvecklat modultänkande i konstruktionen. Man kan rakt av byta hela framvagnen/drivpaketet mellan dem och den samtida Kadett D utan stora krumbukter vad jag vet. Minns jag rätt i detaljerna om Ascona C så handlar det om fyra bultar på bryggan plus låsningen på styrningen, loss med slangar, avgasrör och kablage så var det bara att sänka ner hela paketet och maka undan. Lättrenoverat, om inte annat. Modellen hette Chevrolet Cavalier i USA med små designskillnader och som ganska olik toppmodell Cadillac Cimarron med bl a helt egen stil i nosen. Ascona A kom till ganska mycket med sikte på USA-marknaden (Kadett befanns för europeisk för att slå igenom) och ritades under ledning av designchefen Mitchell från Michigan-kontoret.

#5
Oscar G
2016-01-21 20:40

Någon som har nytta av en lätt tillbucklad främre stötfångare till en B-Ascona?
Skicka mig en rad i så fall. Den är din för en symbolisk slant.
:-)
tilia.juniperus@gmail.com

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.