Bild
Nästa artikel
Grattis Opel Kapitän!

Grattis Opel Kapitän!

Dagens namnsdagsbil

I dag är det dagen före julafton och då har Adam namnsdag. Vad är då naturligare än att Klassiker också firar en klassisk Opel, nämligen Opel Kapitän. Grattis till denna strama kämpe under fem decennier.

När kapten på tyska heter Kapitän gäller det bara flottan (där graden för övrigt motsvarar svenska flottans kommendör) och civilflyget. I armén och flygvapnet heter kapten Hauptmann.
Opel hade både Admiral och Kadett på programmet så Kapitän passade rangmässigt fint in mellan dem när den i december 1938 visades för första gången.

Kapitän mottogs i Sverige som en bil av amerikansk typ men med nättare mått. Det var rätt endast såtillvida att Opel var helägt av GM, men Kapitän var helt igenom tyskkonstruerad fast naturligtvis influerad av Detroit.

Med sin självbärande kaross och kortslagiga sexcylindriga motor var Kapitän modernare än samtida amerikanska GM-vagnar.

Den var nästan lika rymlig som en Chevrolet men betydligt billigare att äga trots att priset inte skilde så mycket (bara 50 kronor faktiskt, men nypriserna låg 1939 strax under 5 000 kronor).

Opel Kapitän blev en stor framgång för Opel som på 1930-talet var Tysklands största exportör av bilar. Den hängde med i olika skepnader fram till 1970 då namnet av någon anledning inte längre ansågs gångbart.

Här gör vi en snabbgenomgång av Kapitäns olika årgångar.

Taggar: Namnsdagsbilen

Kommentarer

#1
Peter Aspenberg
2009-12-23 21:04

Världens bästa bil!(I alla fall i min inskränkta värld.) Dom vackraste är P modellerna, med viss övervikt åt P 2,5. Men jag är part i målet så andra får tycka annorlunda. Hur som helst så utvecklades bilen fram till och med Kapitän P 2,6, därefter har den bara invecklats. Trots ett antal andra hobbybilar, både större och mindre, så är det en som aldrig kommer att få ny husse. Så nu firar vi!

#1
BERRA
2009-12-24 02:20

På 70-talet hade jag en kompis som hadde en Diplomat med V8 och tvåstegs automat en fantastisk vagn själv hade jag en Commodore GS coupe 71 års modell. Lite saltare än kompisarnas PV och Saabar tyckte vi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.