Bild
Nästa artikel
Grattis Pontiac Sunbird!

Grattis Pontiac Sunbird!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Solbritt
och Solveig firas vill vi även uppmärksamma Sunbird!

Sett en Pontiac Sunbird någon gång? Nähä, trodde väl det. Då ska vi avslöja att Pontiac Sunbird var fyrling med Buick Skyhawk, Chevrolet Monza och Oldsmobile Starfire, fast född ett år efter de andra. Släktdragen går inte svära bort på något vis utom möjligen små skillnader i ansiktsuttryck.

1975 föddes Skyhawk, Monza och Starfire i fartfylld coupéversion. Året därpå kom Sunbird i beskedligare tvådörrars sedanutförande, Towne and Country.

Stränga avgasreningskrav enligt California-modellen hade nyligen införts i USA.

Storebror Monza stoltserade med en V8 på nästan löjliga 110 hk DIN. Sunbird bjöd upp till lagom yster dans med sin radfyra på 87 hk eller så fläskade man på med V-sexan på 105 hk.

Trillingarna sågs som småbilar men axelavståndet visade sig vara nästan en decimeter större än på en Volvo 244. I bilen rymdes alltså två vuxna och två små barn.

Till 1977 kunde äntligen Sunbird köpas i det sportigare Coupé Hatchback- utförandet, visserligen bara rymmandes två vuxna och två jättesmå barn, men mer praktiskt lättlastad genom den stora kombikupéluckan. Fälgarna däremot var små trettontummare.

Sista årsmodellen 1980 hade fintrimmade motorer där fyran på 2,5 liter klämde ur sig 90 hk och 3,8 liters V-sexan nådde upp till 115 hk. Till sist även en V8.

Sedan var det ju det här med någon specialversion av V-sexan utrustad med turbo. Eller var det något av syskonen?

I så fall inte Monza, den hade aldrig sexa.

Kommentarer

#1
Per Berner
2018-06-04 08:11

Måttjämförelsen med Volvo är bort i tok. 2,46 i axelavstånd är knappast 1 dm större än en 244, som mätte 2,64! Det här var f ö riktigt bedrövligt gräsliga bilar. V8 helt utan knuff, sirapsseg 2-stegsautomat, såphala platta vinylbänkar, 5-6 varv på ratten – och inget hände det första halvvarvet. Karosskarvar man kunde köra ner hela näven i, plastfront som av passningen att döma såg ut att höra till en annan bil – i en annan färg... Och så vidare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.