Nästa artikel
Grattis Prairie!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Prairie!

Publicerad 3 november 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag har Hubert och Hugo namnsdag men i Klassikerkalendern finns ytterligare ett namnsdagsbarn, en stackare som inte fått vare sig tårta, sång eller blommor på mycket, mycket länge. Prairie, Nissan Prairie.

När det på Träffpunkt 80 2009 dök upp en vit Nissan Prairie i oförstört originalskick gick det ett sus genom publiken.

Plötsligt mindes vi: just det, den där kantiga bilen som saknade b-stolpe! Vart har alla sådana tagit vägen? Och vad var det för en bil egentligen?

Jo, Nissan Prairie var en klar föregångare när den presenterades i Japan 1981; Strax över fyra meter lång, formad som en kombi men försedd med praktiska skjutdörrar bak och tack vare den höga och breda karossen rymlig som en minibuss.

I standardutförande var Prairie femsitsig men en extra sätesrad längst bak gick att beställa.

Prairie M10 var framhjulsdriven och knappast övermotoriserad med sin 1,5-liters 88-hästarsmotor, senare kom fler motoralternativ och inkopplingsbar fyrhjulsdrift som tillval.

1990 kom andra generationens Prairie (M11), en lite mjukare formad bil men som byggde på samma grundkoncept. Tyvärr hade den b-stolpe, och slutade säljas i Europa 1995. Den fanns på andra marknader fram till 1998 då den ersattes av den sista upplagan: M12 som såldes till 2004.

Prairie har haft andra namn på andra marknader, i Kanada Nissan Multi och i USA Stanza Wagon (M10), Axxess (M11) och Liberty (M12).

Även Renault har haft en Prairie på programmet, tack Mats Grimme för att du påminde oss om det!

Renault Colorale Prairie - vilket namn!

Inte helt olika den 30 år yngre Nissan Prairie i konfigurationen...

Drygt 2,3 liters cylindervolym och 85 hk.

Här rymdes massor med stöldgods. Eller sju personer och en rejäl koffert. Pax för att inte sitta bak!

Det var när man började glänta på dörrar och luckor som man insåg att Prairie inte var någon alldeles vanlig bil.

Den passade in precis lika bra bland de hippa vindsurfarna som runt det välklädda herrgårdsfolket. Precis lika bra.

Utan B-stolpe blev in- och urstigning mycket enkel. Ännu enklare blir det om man som här har monterat bort framdörren.

Jodå, Prairie var bäddbar också. En av de sista bilarna som såldes med det argumentet. Nu börjar man bli riktigt sugen på att börja surfa bland blocketannonserna efter en egen Prairie, inte sant...?

Och där kom det avgörande argumentet till att köpa en Prairie M10: infällda fönstervevar av säkerhetstyp! Minns du vilken annan bil som hade fönstervevar med samma idé?

Prairie M11 var lite mjukar i linjerna. Lite mesigare.

Nästa Prairie kom 1998 och den har vi i Sverige ingen som helst relation till.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.