Bild
Nästa artikel
Grattis Renault Espace!

Grattis Renault Espace!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Ebba och Ebbe har namnsdag passar vi på att hylla Espace!

Espace betyder rymd på franska och var ett mycket passande namn på den framåtblickande MPV som 1984 lanserades av Renault.

Espace var egentligen ingen Renault, den utvecklades ursprungligen av Matra för Chrysler-Simcas räkning. Men när Chrysler Simca köptes av Peugeot och blev Talbot backade de nya ägarna, de tyckte att projektet var för riskfyllt. Då gick Matra istället till Renault som nappade på idén.

Espace byggdes enligt samma principer som sportbilen Murena med kaross i glasfiber på ett galvaniserat stålchassi och var en uppvisning i utnyttjande av utrymmen. Espace såg i början ut att bli en rejäl flopp, första månaden såldes bara nio exemplar!

Men snart kom försäljningen igång och Espace tillsammans med konkurrenten Chrysler Voyager som lanserades samtidigt som pionjären i en helt ny bilklass.

De tre första generationerna av Espace tillverkades av Matra men den nuvarande upplagan kommer från Renaults egna fabriker.

Kommentarer

#1
Sven
2009-03-06 11:51

Vem lanserade MPV-klassen?

Diskussionen står alltid mellan Chrysler Voyager (1983) och Renault Espace (1984).

Fel!

Båda två var efterföljare: Mitsubishi Space Wagon lanserades redan 1982!

Mitsubishi Space Wagon var och förblir den första flexibilen, oavsett vad de mer högljudda upphovsmännen till kopiorna envist hävdar, och det var och förblir Mitsubishi som "skapade" MPV-klassen.

Sen vet vi ju alla att det funnits både amerikanska och franska tillverkare som knökat in en tredje soffa i sina bilar långt, långt tidigare - liksom svenska Saab 95 år 1959. Men då talar vi om vanliga kombibilar som extrautrustats, inte designats för konceptet redan från ritbordet som Space Wagon.

Notera för övrigt att Mitsubishi också var först med ordleken rymd/rymd. Efterföljaren Espace byggde på samma vits, Voyager valde ett steg längre ordvits när man döpte modellen efter rymdfarkosterna med samma namn.

#1
Valter
2009-03-06 23:45

Fiat 600 Multipla var väl allra först?

#1
Sven
2009-03-07 00:00

Touché! Visst har du rätt! Och vilken underbart kul och underbart ful liten variant det var!

I och för sig var ju folkabussen ännu tidigare - men då är vi inne på minibussar, inte MPV.

Dit kunde ju faktiskt Fiaten räknas, även om det var 30 år innan begreppet som sådant myntades och därtill i miniformat.

#1
Leif Hurtig
2009-03-10 23:39

Det fanns sjusitsare långt före Multipla. En välkänd sådan i Sverige var Volvodroskan.
Men annars så var ju både Multipla och Space Wagon före Espace.

Men det unika med Espace, som alltså firar 25-årsjubileum i år, var inte sjusitsigheten i sig. Det var den möblerbara inredningen med upp till fem flyttbara passagerarstolar med inbyggda säkerhetsbälten (midjebälten) i stället för hela baksäten och att man gjorde en näst intill obruten sluttande linje från vindrutans överkant till motorhuvens framkant. Som ett uppochnervänt båtskrov, eller som ett snabbtåg. Monospace, eller envolyms kaross, som det kallas.

Första generationens Espace är faktiskt inte större utanpå än t ex femsitsiga Renault Scénic II eller en vanlig Mégane II med J-Lo-häcken, 425x177 cm tar den upp i parkeringsyta.

Men insidan! Där kan man snacka om RYMD! Mer än 150 cm inre bredd, 195 cm lastlängd till framstolarnas ryggstöd, om man fäller bakre stolarnas ryggstöd över dynorna. Med endast tre passagerarstolar i bredd är bagageutrymmet fortfarande större än nästan alla vanliga kombibilar, men så finns alltså möjligheten att flytta t ex högra bakre passagerarstolen bakom den vänstra, om familjen hittar en kökssoffa under söndagsturen och vill ta hem den direkt...

Dagens Espace har stolar med trepunktsbälten inbyggda i varje stol och har ett av de högsta poängtalen hittills i EuroNCAP. Krocksäkert och omstoppat. Den varmgalvaniserade stommen med plastskal har ersatts av en helstålkaross. Yttermåtten har ökat till 486x186cm på Grand Espace och tjänstevikten har ökat nära 400 kg från knappt 1400 kg. Snurrfåtöljerna fram har försvunnit, men skenor i golvet gör möblerbarheten bak ännu större.

1984 fanns Espace med en tvåliters förgasarmotor på 110 hk DIN eller en 2,1 liters 88 hästars turbodiesel. Dagens Espace har fortfarande tvåliters motorer, 170 hk bensinturbo eller upp till 175 hk dieselturbo med partikelfilter, men dessutom finns 3,5 liters V6 bensin på 240 hk.

1984 års Espace hade samma värmepaket som svenska Renault Super5. Dagens Espace har två individuella klimatanläggningar, separata för vänster och höger sida.

Det har hänt en del på 25 år.

#1
Sven
2009-03-31 19:40

Trevlig sammanfattning om Espace, Leif Hurtig!

Visst fanns Volvodroskan (som jag för övrigt åkt MYCKET med som grabb), men droskbilar lirar ju inte i samma division. Var och varannan större jänkare fanns ju som sjusitsiga droskbilar ända sen 30-talet (och tidigare också, för den delen.)

Håller med helt om ur-Espacens nytänkande och rymd. Jag ville verkligen ha en sån! Det fanns dock två hakar:

För det första nödlösningen med tvåpunktsbälten på fem av de sju platserna.
För det andra att den helt enkelt inte fanns att köpa i Sverige - åtminstone inte enligt de handlare i södra Sverige som jag kontaktade.

När generation 2 kom riktade vi blickarna mot den istället. Men först konstrade Volvo och fördröjde lanseringen, sedan, när den väl kommit, var vi på Stockholm Bilsalong för att titta på den. Bör ha varit i april -91. Då visade det sig att om man ville ha den med automatlåda, som vi behövde, gick det bara i kombination med V6:an och ett dyrt utrustningspaket. Det gjorde att bilen plötsligt blev nästan 100 000 kr (!) dyrare än en Mitsubishi Space Wagon utan att egentligen tillföra någonting radikalt extra. Så en Space Wagon fick det bli. Det dröjde till december -91 innan den kunde levereras - men i gengäld visade det sig vara en så utmäkrt och pålitlig bil att vi behöll den i 13 år och 30 000 mil!

Så kan det gå...

#1
Mats
2009-08-06 13:14

Mer info här på Club Renault Sveriges hemsida:

http://www.clubrenaultsverige.com/range_detail.asp?ModelID=13

#2
Claes A
2013-03-06 11:58

Kommentar till Svens första inlägg: Du ska skatta dig lycklig som blev med Mitsubishi istället för en Renault.... en före detta arbetskamrat hade en 90 talare, skulle våga påstå att det var meck varje vecka med den bilen, värsta biten var när han blev tvungen att byta "styrväxeln" , den mekanikern svor på att aldrig åta sig en Espace igen. Den såldes kort därpå, ska väl tillägga att han var nöjd med bilen när den fungerade så allt var inte nattsvart.
Mvh
Claes

#3
Janne G
2014-03-06 09:41

Simca-ursprunget syns ju tydligt i frontens "bakvända" lutning. Enligt flera siter på nätet ska första generationen Espace ha innehållit ett antal delar från SImca/Talbot, som Matra alltså köpte från Peugeot för att sedan trycka dit Renault-märken på bilen. Jag har aldrig lyckats förstå vilka delar det handlar om. Var det många delar? Viktiga delar?
Hur som helst var ju större delen av fransk bilindustri inblandad i bilen, så det borde vara frankofilernas absoluta drömbilen.
Och är du mer åt det engelska hållet kan du ju vara bra att veta att Rootes hade ett finger med i formgivningen...

#4
Jan K
2017-03-06 08:17

Espace I (ph2) var en av de skönaste bilar jag haft, överlägsen sikt, bra väghållning, prestanda, säkerhet och komfort. Inga problem att hänga av en 520 på spanska bergsvägar. Visst var det några småproblem, mestadels elektriskt glapp. Det var väl inga problem att byta styrväxeln, om man vet hur man gör, gjort på en förmiddag hemma i garaget! Min var en importbil, såldes inte i Sverige, men jag fick en ny styrväxel på garantin. Avlöst av en Espace III, min allra bästa bil !

#5
Jan K
2017-03-06 08:34

Ursprunget var en prototyp för Talbot/Simca, men det fanns inga Simcadelar i Espace. Frontens lutning fanns redan på Trafic, strålkastare, blinkers och baklyktor hämtades därifrån. I övrigt kom mekaniken från R18, R20, stolar och andra inredningsdetaljer från R9/11. Espace I ph2 (1988-) fick mycket mekaniska delar från R25, och stolar från R21. En kuriositet; karossen var i komposit, men tankluckan var i plåt, hämtad från R9/11 ! Att försöka hävda att Renault Espace var formgiven i Storbritannien är väl ändå att ta i, det lär väl Gaston Juchet sett till att radera alla spår ifrån !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.