Bild
Nästa artikel
Grattis Renault Estafette!

Grattis Renault Estafette!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt modellnamn i Klassikerkalendern. Idag när Alfons och Inez får blommor vill vi uppmärksamma Estafette!

Estafette  betyder snabb budbärare, ett bra namn på en liten smidig transportbil.

Estafette var Frankrikes svar på VW-bussen och liksom denna baserad på en småbil med motorn bak. Renaults lösning var lite smartare, för de vände på motorn och monterade den fram.  Därför  hade Estafette  hel bakdörr och var lättare att lasta än VW-bussen.

Den första serien av Renault Estafette byggdes 1959-1962 och delade drivpaket med Renault Dauphine. Med en motor på bara 845 cc hade den en lastkapacitet på 600 kg men var i praktiken ofta överlastad.

Senare serier av Estafette med först 1100, sedan 1300 cc fick lasta 800 kg. Det fanns också en förstärkt version som för ett tons last.

Modellen lades ned 1980 efter en total produktion av drygt en halv miljon exemplar.

Kommentarer

#1
Johan DAHL
2012-08-06 00:33

Hmm... Var det inte snarare en konkurrent till Citroen HY, trodde jag i alla fall.

Johan

#2
Hillman Husky
2013-08-05 00:25

Fronten påminner inte så lite om den samtida Ford FK från Tyskland.

#3
kentudor
2013-08-06 07:39

Min far hade en Estafette skåp på -60talet det jag minns av den var att det var kallare inne i den än ute på vintrarna,den byttes sedemera bort mot en Renault 16 men det är en annan historia.

#4
Leif Hurtig
2014-05-02 12:10

Den nya Estafette-motorn, som kom i 1962 års modell, var femlagrad och på 1108 cc (70x72 mm borr/slag) och hade motortypnummer 688. Den övertogs faktiskt inte från Renault 8, som kom först sommaren 1962. Dessutom hade R8 (och Floride S och Caravelle) en något mindre variant på 956 cc, motortypnummer 689 (65x72 mm borr/slag). I Caravelle/Floride S var effekten 51 hk SAE, medan familjebilen R8 fick nöja sig med 48. Men redan under 1963 monterade vissa rallyförare Estafettens fodersats i den nya R8an (våta utbytbara cylinderfoder) och fick så både volym och högre kompression gratis. Estafettens kolvar var ju fem millimeter större än R8/Caravellens sats.
Renault såg vart vinden blåste, så till 1964 års modell monterades Estafette-varianten på 1108 cc i Caravelle 1100, med 55 hk SAE, och den nya modellen R8 Major presenterades med 50 hk SAE.
På parissalongen 1964 presenterades sedan Gordinis bearbetning av 1100-kubikaren i Renault 8 Gordini med 95 hk SAE, tack vare Gordinis helt omarbetade topp med cross-flow-kanaler, hemisfäriska förbränningsrum och två dubbla Solex 40 horisontalförgasare (två år senare med större kolvar i ett omarbetat block med 1255 cc, 74,5x72 borr/slag och 110 hk SAE,som samma höst ändrades till 103 hk SAE eftersom SAE-normen ändrats).
Estafette var även först med 1300 kubiksvarianten (73x77 mm borr/slag), som kom 1969 och som sedan användes i både Renault 12, 15TL och 5 TS.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.