Bild
Nästa artikel
Grattis Renault Frégate!

Grattis Renault Frégate!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag den 23 januari då Frej och Freja har namnsdag hyllar vi Renault Frégate!

En fregatt är ett snabbt örlogsfartyg för eskort och ubåtsjakt. Det blev namnet på tekniskt driven och formskön modell i den övre mellanklassen från Renault.

Motorn var en stor fyra med våta foder på två liter. Hjulupphängningarna var avancerade med en kompromisslös bakhjulsfjädring som Rolls-Royce mer än sneglade på när Silver Shadow konstruerades.

Frégates linjespel påminde något om 1949 års Chevrolet men var mera elegant svepande.

Under tillverkningstiden 1951-1960 blev det ändå bara 177 687 exemplar.

Kommentarer

#1
Thomas Bengtsson
2009-01-29 20:14

Jag skulle även tro att Peugeot kopierade Fregatens bakvagnsupphängning till 505:an

#1
Mats Grimme
2009-08-06 11:09

Här finns ytterligare bra info från Club Renault Sveriges hemsida: http://www.clubrenaultsverige.com/range_detail.asp?ModelID=18

#2
Leif Hurtig
2014-01-23 14:54

Frégate togs fram på rekordtid på grund av statliga planer att Renault inte skulle få tillverka annat än små personbilar. Det skulle räcka att Citroën och Peugeot gjorde stora personbilar.
Efter 4CV hade Renault tagit fram en stor bil som var samma andas barn som 4CV, en stor familjebil med tvålites svansmotor, utseendemässigt en korsning av Tatra och 4CV. Men den hade antagligen alltför intressanta vägegenskaper, så man återgick till mer normal personbilslayout.
Motor och växellåda placerades fram, men bakaxeln fick gummiupphängd slutväxel och 4-delad bakaxel med snett bakåtriktade bärarmar. Ryktet om de statliga planerna nådde ledningen på Renault, som måste sätta högsta fart på utvecklingen för att visa att den stora bilen var "nästan färdig". Den presenterades vid 24-timmars på Le Mans 1951 och började säljas 1952. Tyvärr utan att vara fullt utprovad och motorn, som var en i princip uppskalad 4CV-motor till 1996 cc, levererade knappt 60 hk SAE.

#3
Andreas Uddling
2014-01-23 17:55

En underbar vägvagn med typiskt fransk komfort i och med individuell hjulupphängning. Hade 2,1 litersmotorn kommit 1952 hade modellen säkerligen levt längre. Men den Frégate 1103 1958 enägarbil jag köpte 1999 höll måttet, Perfekt till vinterlöpet "Kalldrage" i Umeå efter en tur (februari) på 70 mil enkel resa från hemmet i Strängnäs. Idag ingår den i en större privat bilsamling i norra Skåne, en värdig reträtt för en stolt fransyska!

#4
Thore Andersson
2017-10-12 13:24

Vi hade en sådan i vår familj när jag växte upp av 1956 årsmodell, en mycket vacker och bekväm bil med förstklassig komfort...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.