Bild
Nästa artikel
Grattis Renault Fuego!

Grattis Renault Fuego!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Frida och Fritiof har namnsdag passar vi på att hylla Fuego!

Fuego är spanska och betyder eld och sportiga Renault Fuego tillverkades bland annat i Spanien. Denna tredörrars, fyrsitsiga halvkombi var baserad på Renault 18 och presenterades i februari 1980.

Karossen ritades av Robert Opron som även ligger bakom godbitar som Citroën SM, CX och GS samt Renault 25. Tack vare det långa axelavståndet var Fuego ganska rymlig och halvkombiluckan bidrog ytterligare till användbarheten.

Fuego blev snabbt en succé, den klättrade nästan direkt efter lanseringen upp som bästsäljare bland coupéer i Europa och slog därmed konkurrenter som Ford Capri och Opel Manta.

Fuego fanns med en rad olika motorer - från 1,4 liter/64 hk och uppåt. Med tiden tillkom två turboversioner, en bensinare på 1,6 liter/132 hk och en diesel (!) på 2,1 liter/90 hk.

Fuego tillverkades i Europa fram till 1986, men i Argentina fortsatte produktionen fram till 1992.

Till Sverige kom aldrig Fuego, den introducerades i samma veva som det stod klart att Volvo skulle ta över försäljningen i Sverige och de kokade ned modellprogrammet till en enda personbilsmodell: Renault 5.

Kommentarer

#1
Biltrafik
2011-02-18 08:17

Förmodligen mer-än-sneglade Opron på Porsche 924 när han formgav akterpartiet.

http://biltrafik.blogspot.com

#2
Andreas Uddling
2014-02-18 19:34

Men till saken hör att minuterna innan Svenska Renault drog massor av Renault-återförsäljare vid näsan och gav upp märket (nåja Volvo låtsassålde ju Renault 5 ett antal innan man insåg att Renaultköpare INTE valde Volvo o vice versa och istället började smyga in fler Renault-modeller) visade man upp FUEGO för återförsäljarna med några ex. Om de sedan blev kvar låter jag vara osagt. Uppenbart en miss att inte ta in denna trevliga och snygga sportbil, för vad hade Volvo att komma med i det segmentet....nä just det! Inget! Idag finns dock ett antal privatimporterade och flyttsaks-Fuego dessbättre. Utan att ta strid om det så tror jag att sign."biltrafik" har för stark tilltro till tysk design i sitt antagande. Många av våra mest klassiska bilar har en italienare eller fransman bakom ritstiftet........faktiskt!

#3
Leif Hurtig
2015-02-18 11:49

Nja, karossen kanske tillskrivs Robert Opron, som vid den tiden var chef för designavdelningen, men det lär vara en annan hos Renault, Michel Jardin, som är pappa till designen med de svarta polisongerna framåt och bakåt från sidorutorna. Dessa maskerar att motorhuven och vindrutans underkant ligger på samma höjd som R18-karossen som den är baserad på, medan sidorutornas underkant är nedflyttade ett trappsteg jämfört med 18. Precis som de tidigare coupéerna 15 och 17, som byggdes på en modifierad bottenplatta från 12 Kombi, byggdes Fuégo på motsvarande sätt på en modifierad (kortad baktill) bottenplatta från 18 Kombi. Men medan 15 och 17-modellerna endast hade halvkombibaklucka, har Fuégo dessutom individuellt fällbara ryggstöd för att förstora bagageurymmet vid behov. Men visst påminner designen av bakluckan/bakrutan om Porsche 924.
Ett par år senare fanns några tecknade bilder i amerikanska Road and Track på en kommande halvkombimodell av Renault 18, baserad på 18 kombi, som man antog. Den hade samma stora bakrutelucka som Fuégo. Modellen kom faktiskt våren 1984, men inte som en fyrdörrars Fuégo. Nej denna modell var avsevärt större och ersatte Renault 20 och 30 och fick modellnamnet 25.

#4
hasse
2017-03-03 21:52

Kanske min fuego är en av de bilar som visades för återförsäljarna. Bilen togs in av volvo och av de uppgifter som jag fått ska den ha varit studieobjekt. såldes sedermera till en privatperson. bilder på www.gordini.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.