Bild
Nästa artikel
Grattis Renault Rodèo!

Grattis Renault Rodèo!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Gabriel och Rafael har namnsdag passar vi på att hylla Rodèo!

Givetvis skulle även Renault ha ett enkelt jeepliknande fordon, Citroën hade ju Méhari. Rodéo fanns i två generationer och var byggd på Renault 4 respektive 5. Den byggdes av franska ACL, senare kallat Teilhol på uppdrag av Renault och var utan tvekan tuffast i sin sista upplaga.

Med en mer seriös kaross än Méhari var den mer användbar men inte lika spektakulär.

En liten upplaga fyrhjulsdrivna Rodeo byggdes, men de allra flesta av de totalt 60 000 tillverkade var framhjulsdrivna.

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2015-03-24 16:50

Rodéo fanns i tre versioner totalt; Den kantigaste var byggd på Renault 4. Dessutom fanns en något mindre kantig med rektangulära strålkastare, den var byggd på Renault 6TL med 1100 cc motorn. Och så den tredje Rodéo, som syns på lilla bilden är den som brukar kallas för "byggd på R5".
I själva verket var det R4s bottenplatta på alla versionerna med påbultade plastkarosser. Även R6 hade ju R4s bottenplatta. Skillnaden var att R6 TL hade den femlagrade R8-motorn med flyttad vattenpump, som sedan även användes i R5 och även i R4 GTL fr o m 1978, istället för den trelagrade 750/850cc-motorn från 4CV/Dauphine som användes i R4. De fyrhjulsdrivna Rodéo byggdes – precis som de fyrhjulsdrivna R4 och R6 av SINPAR. Det var ju samma bottenplatta på alla bilarna, modellbeteckningarna var bara ett uttryck för vilken kaross och motor som var monterade. Sista tio årgångarna hade dessutom alla R4 samma skivbromsar fram som R6TL och R5 TL, GTL och TS med 3-bulthjul.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.