Bild
Nästa artikel

Grattis Seat Marbella!

Dagens namnsdagsbil

I dagens namnsdagsceremoni väcker vi Seat Marbella med kaffe och bulle, enligt den gregorianska Klassikerkalendern fullproppad med namnsdagsbilar. I den vanliga världen har Åsa och Åslög namnsdag.

I Storbritannien kör man Opel men låtsas att det är Vauxhall. I Spanien var Seat till att börja med inget annat än Fiat fast med andra emblem och fulare nyllen, men försök att gräva fram det enkla konstaterandet ur Seats officiella hemsida.

"A tale we don´t get tired of telling" är rubriken för tillbakablickarna över gamla modeller. Det kryllar av Seat 600, 850, 1400, Ritmo - men inte ett ord om någon inblandning från Italien.

Seat startade som ett halvstatligt spanskt bolag 1950 där Fiat ägde den andra halvan. Därmed trodde man sig ha ett eget inhemskt bilmärke.

Det var egentligen först 1984 som Seat presenterade något som Fiat inte redan hade gjort, Seat Ibiza. Det var en liten skarping tillkommen efter ett samarbete mellan Giugiaro, Porsche och Karmann. Inte minst var fälgarnas sensationellt snygga, starkt påminnande om de som satt på DeLorean, även den ett verk av Giugiaro under samma tid.

Sedan 1986 är Seat ägt av Volkswagen och det är först efter millenieskiftet som man bemödat sig särskilja märket ordentligt från sina tyska kusiner.

Men nu var det Marbella. Ännu en av dessa urkokta Fiatderivat. Marbella var alltså en utveckling av Seat Panda. Fronten lutades en aning och mekaniken hämtades från lagerhyllorna, den här gången blev det Fiat 127.

Marbella introducerades 1986 och levde ända till 1998. Fiat drog sig ur Seat på 1980-talet och därför fick Panda och Marbella aldrig de uppgraderingar som gjordes i Italien.

Vinodlarens version av Seat Marbella hette Terra med praktisk lastlåda och oöm look.

Kommentarer

#1
Janne G
2014-09-12 13:16

Fullkomligt hemsk bil. Alltså älskar jag den! Faktum är att Marbella lanserades efter att den italienska Pandan moderniserats, med bland annat en någorlunda vettig bakhjulsupphängning. Men eftersom Marbellan baserades på den ursprungliga Pandan fick bladfjädrarna leva vidare. Auto emoción var ordet!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.