Bild
Nästa artikel
Grattis Sierra!

Grattis Sierra!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag den 10 januari då Sigurd och Sigbritt har namnsdag firar vi Sierra!

När europeiska Ford skulle ersätta tyska Taunus och engelska Cortina med en gemensam modell valde man namnet Sierra.

Lite oväntat stötte man på patrull, det lilla kit car-företaget Dutton Cars hade redan en Sierra på programmet och det ville man vara ensamma om.

Dutton Cars Sierra var en Ford Escortbaserad jeepliknande bil med plastkaross och den sålde riktigt bra, för att vara en kit car.

Dutton Cars stämde Ford men förlorade eftersom domstolen ansåg att kit cars och fabriksbyggda bilar tillhörde olika branscher och det därför inte rådde någon risk för sammanblandning.

Ford Sierra byggde i det mesta på föregångarna Taunus och Cortinas teknik med längsmonterad motor och bakhjulsdrift men hade en mycket avantgardistisk kaross - strömlinjeform åt folket!

Alla var inte nöjda med paradigmskiftet, konservativa Fordkunder vände i början märket ryggen men Sierra blev ändå en succé.

1984 kom tuffingen XR4i med V6 och dubbla vingar på bakluckan och när Sierra Cosworth RS med turbo och fyra ventiler per cylinder dök upp 1986 skrev Ford in sig i många bilentusiasters hjärtan.

Den fyrhjulsdrivna versionen var ännu hårigare och gav så mycket ka-bang för pengarna att till och med svenska polisen slog till på några som civilbilar.

I USA såldes Ford Sierra under namnet Merkur av utvalda Lincoln-Mercury-handlare.

GM:s lastbilsmärke GMC har i flera år använt namnet Sierra  både som modellnamn och för den högsta utrustningsnivån på flera av sina modeller.


GMC stod en gång för tyngre lastbilar än dem Chevrolet hade men numera är GMC:s modellpalett identisk med Chevrolets. GMC finns för att återförsäljarna för Buick och Pontiac skall kunna ha pickups, SUV:s och vans på programmet.

Många tror fortfarande att GMC är kraftigare byggda än Chevrolet, och det hjälper väl försäljningen.

I Indien hittar vi ytterligare en Sierra, nämligen Tata Sierra som var företagets första bil som riktades mot privatmarknaden.

Kommentarer

#1
S.Martin
2009-01-13 09:29

Som alltid i Klassiker så är läsningen intressant! Finns det några bilder på Polis Sierrorna eller finns den på något museum?

#1
Johan.S
2010-01-10 11:31

Kan ni inte skriva om Ford Sierra i tidningen? Den var ju väldigt futuristisk när den presenterades 1982. Leta gärna upp, (om det finns någon kvar), tokfin Sierra med den ursprungliga karossen. Gärna en samlarbroschyr också!

#1
Svante Eriksson
2010-01-10 17:59

Ja, kan ni inte göra ett reportage om Sierra? Min första bil var för övrigt en Sierra 2.0i Ghia. Kändes såå lyxig med silverplysch, elhissar och varvräknare. Och de obligatoriska Ghia-emblemen på framskärmarna... :)

#1
Hans
2010-01-11 03:05

Som alltid njutbar läsning, men, hur var det nu med Monteverdi Sierra? Borde inte den också få vara med även om den kanske inte är Monteverdis vackraste?:)

#2
Carl-Rally Gaam
2011-01-10 23:46

Hellre ett reportage om Taunus 76-82 men även Sierra är gamla nu och är värda att få uppmärksamhet så att några kanske blir sugna på att köpa och bevara. De börjar snart bli ont om dessa med. Om man nu kan gilla Sierra, ska man vara ärlig är det en skitbil.

#3
Scimitar
2014-01-10 11:12

Ja, någon kvalitetsbil var väl aldrig Sierra. Vid faceliften till 1988 årsmodell så fick den väl en mordernare motor i alla fall, DOHC motorn. Detaljkvaliten blev väl aldrig riktigt bra. Sierra har ju också blivit en ovanlig syn på vägarna numera, precis som många andra 80-talare.

#4
Magnus Fiala
2014-01-10 15:39

Grattis kära gamla Sierra! En XR4i- 85 blev min första bil och efter några år fick den sällskap av en -84:a. Båda finns kvar idag, men används bara sommartid. Idag åkte jag till jobbet i en Sierra GT 4x4 -93. Jag har kört och åkt i alla möjliga bilar, men av någon anledning kommer jag då och då tillbaks till en Sierra och då känns allt som hemma igen. En väldigt bra och "komplett" bil av sin tid. Inte bäst på något utan snarare hyfsat bra på allt. :) Så....ser du någonsin en fräsch Sierra, köp den direkt (och rostskydda den) ! En modern klassiker helt enkelt. Precis som Scorpio.

Jag skulle också gilla ett ordentligt reportage. Det skrevs ju bl.a en hel del i Automobil om XR4i när den lanserades, dags för en tur till arkivet?

#5
Hasse B
2017-04-29 15:55

Slank in apropå den nya artikeln april -17 om polisens Cossie 4X4, det var en intressant Sierra men knappast den snyggaste. Håller med Carl-Rally Gaam om att Taunus var bättre (inklusive styvheten i karosserna), tyvärr samma sak där att de blivit sällsynta men i bägge fallen värda att ta hand om och både billiga och enkla att leva med. Sierra har även byggts i olika anpassade versioner i Argentina (mest förstärkt för landets dåliga vägar) och Sydafrika (den i litet antal byggda toppversionen XR8 lånade Mustangens 5.0L V8 och mycket av drivlinan också). När det gäller Merkur-versionen av Sierra bör man ha i åtanke att det gjordes stora ändringar för att anpassa dom till USA-marknaden ifall man finner en privatimport till salu. Bl a är motorn den på 2.3 liter som användes i Mustang och de lätta lastbilarna Bronco/Ranger m m och den är visserligen till synes ungefär likadan som övriga Sierras "Pinto" OHC 1.6/2.0 men denna kallad "Lima" (introducerad i USA 1973) är förstorad i allt (deckhöjd, cylinderspacing, mantelns tjocklek och allt det berör) så just inget passar från den vanliga reservdelslistan utan då är det bara butikerna som servar USA-bilar som i bästa fall kan ta fram delarna. Lyckligtvis är motorfamiljen byggd i massupplaga men Merkur-specifika delar är mycket svåra att få tag i även i USA. Märket Merkur föll mellan stolarna i statusjakten som en udda importbil trots rötterna i det amerikanska konceptet Ford Probe IV och de har idag ett mycket svagt entusiaststöd med få överlevare enligt vad man kan finna på nätet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.