Bild
Nästa artikel
Grattis Skoda Estelle!

Grattis Skoda Estelle!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett modellnamn i Klassikerkalendern. I dag när Estelle och Stella har namnsdag är det förstås dags för Skoda Estelle!

Estelle - vår färskaste prinsessa - fick av någon anledning inte åka Skoda till dopet den 22 maj 2012. Kanske brakade förhandlingarna med Skoda ihop på sluttampen när föräldrarna krävde att det skulle vara en Skoda med svansmotor.

Hur som helst Estelle den franska formen av flicknamnet Stella som är det latinska ordet för stjärna.

I England såldes på 1980-talet de fyradörrars Skodamodellerna 120 och 130 under tillnamnet Estelle.

På pubarna drogs det många skämt om denna svansmotorförsedda bil från kommunistblocket, men faktum är att England med omkring 15 000 sålda bilar per år blev Skodas största marknad i väst.

Det låga priset bidrog men också hög driftsäkerhet. Den tjeckiska Skodan var förmodligen den kvalitetsmässigt bästa volymbilen från östblocket.

Hoppas att Hovstallet letar fram ett exemplar att spara på till prinsessan fyller 18.

Kommentarer

#1
Sven
2009-08-15 21:59

Trevlig uppdatering om ett bortglömt modellnamn! Hade inte koll på att de hette nånting annat än 120 och 130.

Kul också med informationen om försäljningen i England. Driftssäkerhet bör ha varit ett tuuungt försäljningsargument just i det landet, om man får vara lite elak...

(Jodå, jag gillar verkligen engelska bilar. Trots deras driftssäkerhet.)

Egentligen har väl Skoda alltid stått för god kvalitet i förhållande till pris. Att de från 60-talet blev försedda med svansmotor och pendelaxlar får man närmast skylla Ferdinand Porsche för. Han hade ju lyckats visa vägen till osannolika försäljningsframgångar med sin legendariska felkonstruktion Volkswagen. Inte konstigt att Skoda tog efter - det gjorde ju även BMW, Fiat, Renault, Hillman och Gud vet alla.

Idag är Porsches kundkrets ensamma om att hålla fast vid konceptet. Porsche själva har ju gjort tappra försök att lägga det bakom sig (häpp!), men kunderna har strejkat. Att de är ensamma får vi väl vara tacksamma för: vad det kostar att få det att funka vet vi ju numera.

Fast Skoda var uppenbarligen på väg att lyckas med sista versionen - till budgetpris. DET är betydligt mer beundransvärt, än att man kan lyckas motbevisa naturlagarna med en bil som kostar bortåt miljonen!

Hmm... har aldrig ägt ens svansmotor-Skoda. Det kanske kunde vara dags...?

#2
Gunnar Engblom
2010-06-20 00:52

Har åkt mycket Skoda 120/130 under ett par år på 90-talet. Klart överreklamerade både när det gäller underhållningsvärdet, de bristfälliga vägegenskaperna och driftsäkerheten. En rätt tråkig bil som inte höll särskilt bra helt enkelt! Inte särskilt spektakulära vägegenskaper ens i halka eller i rondeller, heller inget underhållsvärde i de billiga materialen i paneler, instrument, spakar och knappar samt en motor som kokade sönder hur lätt som helst!

-Mycket roligare då med de Subaru Columbuss som vi övergick till efter Skoda-sejouren, även de med svansmotor ju! Men mycket charmigare och mycket högre kvalité!

#3
Eric Nordlund
2010-10-10 16:34

Har ägt både en Skoda 120 LS -79 och en Skoda 130 L -86. Den senare rullade i min ägo 12 500 mil, drygt 2000 mil per år i alla väder och väglag. Bland annat körde jag den på en 550-milasemester som innefattade såväl Estland som England och Skottland. Jag fann dessa vagnar mycket roliga och underhållande. Och kontaktskapande! Det räckte att komma ut från affären och öppna framhuven åt sidan för att ställa ned matkassarna för att folk skulle komma fram och prata...
Var mycket nära att köpa en Skoda 105 L -78 helt nyligen (med minsta motorn, 46 hk), men en viss Per Lind i Linköping (känd från Klassiker) hann före. Nåja - den hamnade i goda händer! :)

#4
Kim Mäkynen
2012-05-31 18:08

Fixade upp min mormors Skoda 120 LS från 1979.

http://youtu.be/NNJPGMIr1c4

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.