Bild
Nästa artikel

Grattis Solara!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Sibylla har namnsdag uppmärksammar vi Solara från Talbot och från Toyota!

Solara är ett varumärkesord utan allmän betydelse som med sin syftning på solen kanske passar bättre på läsk eller solfångare än på bilar, men det har använts som modellnamn av två tillverkare.

Den första Solara leder oss in på den trassliga historien om Rootes, Simca, europeiska Chrysler och Peugeot för den såldes under märket Talbot, vars återupplivande var ett fult påhopp på ett gammalt fint engelskt traditionsmärke som hade en fransk avläggare tillverkad av Darracq i Suresnes… ja, där spårade det redan ur.

Rakt av, Talbot Solara var en sedanversion av Simca 1307 och tillverkades både i Frankrike och England åren 1980-1985. Den var en bil i tiden; framhjulsdriven med tvärställd motor på 1,4 eller 1,6 liter och med ganska avancerade hjulupphängningar. Ingen direkt dålig bil men den fick inget riktigt fäste på någon marknad och är nästan bortglömd i dag.

Kommentarer

#1
Kim Bjerkemyr
2009-10-31 03:08

Jeg har en sølvgrå Talbot Solara GL med 1.6 L og 5 gir fra 1981, meget behagelig bil og kjøre, har hatt den i mange år og er veldig fornøyd, bilen er helt fri for rust.
Mvh Kim.

#2
Filip
2010-10-20 09:18

Talbot Solara tillverkades också i Finland! Under första halvan av 80-talet tillverkade Valmet i Nystad förutom Saabar också Talbot Horizon, 1510 och Solara!

#3
kentudor
2011-10-20 16:59

Talbot bilarna som tillverkades i Nystad hade framstolar från Saab samt bättre värmepaket även detalj kvaliteten var bättre ,konstigt nog såldes dom så vitt jag vet ej i Sverige utan dom kom från Frankrike,Tekn.Värld testade dom mot varann och den från Nystad brädade den andra med råge!

#4
Oscar G
2011-10-20 20:55

1307 / 1508 var strängt taget en ganska sympatisk bil. Om man inte hade för stora fötter... Det var lite trångt i taket över pedalerna om man var utrustad med fyrtiofemmor. Annars var den välbalanserad och bekväm, och hade riktigt bra vägegenskaper. Dessutom gav den åtminstone vid den tiden intryck av hygglig byggkvalitet. Men: den hade en tendens att återgå till naturen lite väl snabbt...

Får dock instämma med bildtexten: Den blev lite väl anonymiserad när den fick ryggsäck och namnet Solara. Designen var snyggare och mer harmonisk på halvkombimodellerna!

#5
ddd
2012-10-20 14:51

Sedan är tystare och inte så klumpig, drömde om en sådan när jag hade en 1510.

På tal om många knappar för att verka avancerat, där tar nog saab 9000 priset med säkert 30 knappar för att få värme i en bil...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.