Nästa artikel
Grattis Standard Vanguard!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Standard Vanguard!

Publicerad 1 augusti 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar Klassiker en ny bilnamnsdag. I dag den 1 augusti när Per har namnsdag vill vi uppmärksamma Vanguard!

En folkbil var inte riktigt etablerad förrän den fått ett ök- eller smeknamn. Rumphuggna Standard Vanguard fick heta Pelle Svanslös och sålde riktigt bra i vårt land. Så var den ju också svenskbyggd.

Standard Motor Company var känt för att ha en bil i varje prisklass men 1947 skulle det satsas på en enda modell för alla marknader. Världsbilen var Standard Vanguard och blev i Sverige populär som en robust bruksbil.

Den byggdes i Nyköping av ANA som sålde den som en "engelsman av amerikansk typ" för att locka sina gamla Plymouthkunder. Med kraftig fyrcylindrig motor och helsynkroniserad treväxlad låda med rattväxel var Vanguard lättkörd. Dess svaghet var den korta hjulbasen gjorde den nickig och rumphuggen.

Det renderade den namnet Pelle Svanslös. Förutom som fyradörrars saloon fanns den som kombi, skåpbil och pickup. I Sverige såldes den lilla Standard 10 som Vanguard Junior.

En Vanguard har anlänt till Oxelösunds hamn med S/S Leo från Hull och just vinschats ned på kajen. Det är en -49:a som saknar de bakre hjulhusplåtar som monterades från 1950. Snart kom Vanguard in i delar för sammansättning av ANA.

En picknick på falsk gräsmatta i bilhallen 1952. Vanguarden är "lyxutrustad" med Marchal dimljus, pejlstång, takräcke och sökarlykta. Radioantennen är monterad ovanför vindrutan.

Den korta hjulbasen märks ännu mer på versionen med utbyggd koffert som tillverkades från 1953. Baksätet är placerat rakt över bakaxeln och däcken är kraftiga 16-tummare.

En -54:a i full karriär rattad av sin ägare, motorjournalisten NO Andersson. Han skrev i Vi Bilägares föregångare Bileko och senare i tidningen Motor. Solskyddsfilm på vindrutan var ett nymodigt tillbehör.

Andra upplagan av Standard Vanguard från 1956 var en helt ny bli med självbärande kaross. Motorn ärvde den av föregångaren men inte dennas popularitet i Sverige.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.