Nästa artikel
Grattis Subaru Leone!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Subaru Leone!

Publicerad 3 december 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
I dag firar vi flaggor, blåser i trumpeter och bakar tårtor till landets alla Lydia. Men vi på Klassiker glömmer inte heller godingen Leone från Subaru.

Leone betyder lejon på italienska men kanske vill Subaru också att man skulle associera till bergskedjan Sierra Leone eftersom den lilla japanska tillverkaren redan när Subaru Leone presenterades hösten 1971 började profilera sig med fyrhjulsdrift.

Subaru Leone byggdes i tre generationer mellan 1971 och 1994. Den första såg vi aldrig i Sverige, den andra som kom 1979 kallades aldrig Leone här så det var inte förrän den tredje lite kantigare upplagan dök upp som 1985 års modell som vi blev bekanta med namnet.

Samtliga Leone hade Subarus boxermotor och de allra flesta var fyrhjulsdrivna.

Första Leonen var en coupé men snart följde andra karosserier som kombi, sedan och…

…pickup! Fast den kallades för BRAT, namnet betyder busunge men lanserades som en förkortning av Bi-Drive All-terrain Transport vehicle. Riktigt tuff var den i alla fall. Du har väl inte glömt vem det var som formgav BRAT? Leta dig till Tucker bland namnsdagbilarna och du har det något oväntade svaret! Bilhistorien är fantastisk.

Nästa generation Leone var lite mer sansad i linjerna men hade fortfarande boxermotor och inkopplingsbar fyrhjulsdrift. I Sverige hette modellen bara 4WD Sedan, Station, Super Station, Touring och 1800 pickup. Förenade Bil marknadsförde dem i Sverige vilket innebar att de inte sällan delade nybilshall med BMW.

Även generation 2 fanns som pickup, en modell som blev väldigt populär i Sverige. Tyvärr hette den inte BRAT här utan 1800.

Ju mer åren gick desto mer normal såg Leone ut. Den kantiga trean kan lätt förväxlas med en några år äldre Toyota Carina. Förutom sedanen fanns en stationsvagn och en coupé.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.