Bild
Nästa artikel
Grattis Talbot Matra Murena!

Grattis Talbot Matra Murena!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Maria  har namnsdag passar vi på att hylla Murena!

I en sportbil med tre säten fördubblas raggningspotentialen!



Talbot Matra Murena ersatte 1980 Matra-Simca Bagheera och byggde till stor del även på den. Liksom sin föregångare hade den glasfiberkaross och en space frame i stål men nu var den galvaniserad.



Motorn var monterad mellan sittbrunnen och bakaxeln och var antingen på 1,6 liter eller 2,2 liter och hade som mest 142 hk.



Den snygga karossen var formgiven av den grekiske industridesignern Antonis Volanis som även ritat föregångaren.



Murena byggdes i Matrafabriken i Romorantin fram till 1983 i knappt 11
000 exemplar. I Sverige såldes denna läckerbit aldrig men ett fåtal
exemplar har hittat hit via privatimport.

Kommentarer

#1
Sven
2009-02-28 12:39

Klassikers idé med namnsdagar för bilar var så underbart heltokig att man undrar hur de hjärnor ser ut som värker fram en sådan ploj...

...men det stannade inte vid det:

Dessa dagliga presentationer är ingen tokig ploj -det är en kulturgärning! Hoppas allt fler tar del av dessa välunderbyggda, informativa, trevliga och välskrivna dagliga små historielektioner.

I'm impressed!

Låt det inte stanna vid detta, bara!! Ett så gediget arbete som dessa dagliga kunskapskällor får inte försvinna ut i cyberrymden när året är slut. Ni bara MÅSTE sammanställa dem i ett specialalbum!

Angående Murenan finns väl bara en kommentar att ge:
Vill ha!!!

#2
Biltrafik
2011-02-27 16:13

Härförleden läste jag ett nybilstest av Murena i en gammal biltidning. Där citerades en Porscheägare som vid åsynen av denna bil utbrast "Jisses, man får ju plats med två brudar på en gång!"
Ofta är det svårt att få till en lyckad design kring en mittmotorlayout, men den gode greken har verkligen lyckats i detta fall!

http://biltrafik.blogspot.com

#3
Oscar G
2012-02-28 09:33

SÅ läcker! Finns det någon kvar i Sverige?

#4
Tobbe A
2012-02-28 19:30

Ful men häftig. Skulle gärna vilja ha en.

#5
Johan E
2012-02-29 07:34

En otroligt snygg bil som var före sin tid i flera avseenden. Vill ha !

#6
JonasLJ
2013-02-28 21:24

Jag provkörde en pearl-vit 1600 i Ljungby 1991. Det blev aldrig affär, behövde efter moget övervägande stålarna till annat. Och den var inte så snabb som den såg ut med full last av tre grabbar. Tyvärr var tweedklädseln sönder och den var nyomklädd med brun vinyl, det såg lite hemgjort ut. Men det slår mig nu att det nog var den enda Murenan i Sverige, då i alla fall, och att den stod som en Bagheera i papperen!! Nånstans i gömmorna har jag kort med reggnummer...

#7
Irene
2014-12-10 14:20

Hej, Jonas LJ, denna bil finns fortfarande kvar i närheten av Ljungby men har varit avställd i många år, det är min son som ärvde den efter sin pappa som troligen var ägare på den tiden du provkörde den. Det stämmer att den var inregistrerad som en Bagheera.

#8
Oscar G
2014-12-10 19:03

Irene - fantastiskt att se ditt inlägg! Ni sitter på ett unikt stycke teknikhistoria. Hoppas denna överlevare får chansen att komma ut på vägarna igen!

#9
Jonas Lj.
2015-02-28 04:55

Bilderna är funna och enligt registret är den bilen avställd sedan 2000 då den gått 26000 mil! Det är en väldigt snygg bil och jag delar Oscar G:s önskan att den kommer ut på vägarna igen. Mina pengar den gången gick till en annan fransk plastraket, en Citroën BX16Valves som tog mig, oftast brett leende, genom hela 90-talet. Skulle man kombinera Murenan med Cittrans drivlina? Det borde ju gå...

#10
Ulf Östman
2015-02-28 11:25

En mycket snygg bil, franska Auto-Journal testade denna 1982. En Talbot Matra Murena 2.2 S.
Toppfarten angavs till 205,7 km/h. Accelerationen: 0-100 km/h 8,2 sek och 0-160 km/h 22,1 sek.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.