Bild
Nästa artikel
Grattis Talbot Tagora!

Grattis Talbot Tagora!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar Klassiker en ny bilnamnsdag. I dag den 3 augusti när Tage har namnsdag vill vi överraska Tagora!

Hösten 1980 presenterade Talbot en ny stor bil som skulle ersätta den illa säljande Chrysler-Simca 180.

Formgivningen hade skett med linjal och under den 4,6 meter långa karossen doldes mekanik från Peugeot 604. Från början hade dock Chrysler Europe tänkt ha sin egen mekanik men när Peugeot 1978 köpte företaget och sedermera döpte om bilarna till Talbot ändrades allt.

Egentligen visste ingen varför Talbot skulle ha en stor bil på programmet, föregångaren hade ju inte sålt något vidare. Men eftersom utvecklingsarbetet kommit så långt när Peugeot kom in i handlingen tryckte man ändå på startknappen.

Tagora blev en totalflopp. Redan efter tre års tillverkning lades den ned och då hade inte ens 20 000 exemplar lämnat fabriken i Poissy. Snart var även märket Talbot ett minne blott.

Kommentarer

#1
Sven
2009-08-03 11:58

Vilken Simca / Talbot i ordningen detta var i kalendern har jag tappat räkningen på, men nog närmar vi oss dussinet när vi nu går in i augusti?

Roligt att ni i så hög grad uppmärksmmar de små, fallna märkena!

Onekligen var ju bilen bakifrån nästan kusligt lik Volvo 740. Eftersom Talbot kom så långt före undrar man nästan vem som idkat industrispionage mot vem...

Å andra sidan ser Tagoran framifrån eller snett framifrån mer ut som en Lada Samara, så det är kanske mer tidsandan som slår igenom.

#1
Wello T
2009-08-03 12:12

De markerade och kantiga hjulhusen andas också Volvo 760 liksom den extra sidorutan bak.

#1
Morgan
2009-08-03 17:05

Själv tycker jag Volvo 740 snarare verkar vara en total kopia av Aston Martin Lagonda generation två. Titta bara på inredningen!

#2
Hans L
2010-08-03 07:36

Jag skulle faktiskt bra gärna vilja ha en Tagora!

#3
E_r_i_k
2011-08-03 21:35

Skitsnygg

#4
Janne G
2013-08-02 07:37

Första Tagora-artikeln jag läst där ingen kommenterar den extremt smala spårvidden bak. Bristen på pengar tvingade Talbot att använda Peugeot 504/604-bakaxeln till sin klart bredare bil. Kolla in bakhjulet på stora bilden!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.