Bild
Nästa artikel
Grattis Triumph Acclaim!

Grattis Triumph Acclaim!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny namnsdagsbil från Klassikerkalendern. Några mindre hågkomna än andra, en sådan bil är utan tvekan Triumph Acclaim. I människovärlden har förresten Arvid och Vidar namnsdag,grattis till er också!

I slutet av 1970-talet blev det allt tydligare att British Leyland behövde en samarbetspartner för att få fram en efterträdare till Triumph Dolomite och ledningen med John Edwardes i spetsen la ut krokar lite här och var, även hos Volvo!

Länge såg det ut att bli ett äktenskap mellan BL och brittiska delen av Chrysler Europe men allt rasade när det amerikanska moderbolaget sålde hela Chrysler Simca till Peugeot.

Istället blev det Honda som fick den äran, de hade en mellanklassare under utveckling som skulle passa BL bra och var intresserade av att komma in på Europamarknaden. Bilen hette Honda Ballade och den 26 december 1979 skrevs ett avtal mellan Honda och British Leyland om licenstillverkning av den nya bilen i England.

18 månader senare lanserades Triumph Acclaim, den skiljde sig endast ytterst marginellt från sin japanska systermodell och blev ett unikum i brittisk bilindustri vid denna tid eftersom den visade sig vara riktigt bra.

Acclaim blev inledningen på ett 15 år långt samarbete mellan Honda och BL/Austin-Rover, ett samarbete som avslutades när huvudägaren British Aerospace 1994 sålde sin del i företaget till BMW.

Acclaim tillverkades bara i tre år innan den ersattes av Rover 200-serien, också den en Hondakonstruktion. 133 000 exemplar byggdes totalt mellan 1981 och 1984 och Acclaim blev den sista bilen som bar Triumph-emblemet.

Kommentarer

#1
Sven
2009-08-31 13:28

Här kan vi tala om känslomässig ambivalens...

Som anglofil vrider man sig som en mask på en metkrok. Engelsmännen var ju tidigt världsmästare på "badge engineering", men det kunde man på något sätt svälja; det VAR ju trots allt engelska bilar ändå, även om man satte diverse olika märkesnamn på nästan identiska bilar.

Men Triumph-emblem på en Honda?
Nej, nej, nej!

Som pragmatiker, med tiotusentals mils erfarenhet av överlägsen japansk tillförlitlighet, borde jag snarare tycka att detta var en lysande chans till räddning av den sönderfallande engelska bilindustrin. Men jag kunde inte då, och kan inte nu. Det GÅR inte! En japansk bil må vara hur bra som helst, men den är och förblir japansk - liksom en engelsk bil SKA vara engelsk. Med allt vad det innebar - for better, for worse...

#1
Morgan
2009-09-02 17:37

Dessutom känns det som en lösning på fel problem. Problemen med den engelska bilindustrin som jag har uppfattat det var inte i första hand utveckling och konstruktion, utan sammansättningen. Så kanske hade det varit smartare att utveckla engelska bilar och låta japaner sätta ihop dem?

#1
Sven
2009-09-02 17:48

Morgan:
Jolly good thinking, old chap!

Synd att du inte kom till tals för 20 år sedan. Hur hade då icke våra vägar kunnat se ut! Vilken fascinerande fordonsflora vi hade kunnat ha...

Fast i och för sig:
Rover SeventyFive utvecklades OCH byggdes i England (låt vara under BMW:s beskydd) - och den var ju både välkonstuerad OCH välbyggd!

Det är en bil att verkligen sörja över. Om även det tredje benent, ekonomin, funkat kunde vi säkert fått se högintressanta modeller från good old England även i framtiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.