Bild
Nästa artikel
Grattis Triumph Mayflower!

Grattis Triumph Mayflower!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när det är första maj och när Valborg har namnsdag vill vi förstås fira Mayflower!

Det engelska ordet mayflower betecknar alla blommor som slår ut i månaden maj. I Sverige är Majblomma, ursprungligen Förstamajblomma, en konstgjord blomma som säljs för välgörenhet.

Mayflower var namnet på det skepp som år 1620 förde de första engelska pilgrimerna över Atlanten till Amerika. Med den associationen valde Standard-Triumph år 1949 namnet Mayflower för sin minsta bil som man hoppades kunna exportera till USA.

Ã-ver Standard-Triumph styrde Sir John Black med järnhand. Han var tilltalad av de skarpkantade karosser som kallas razor-edge och som var mode för Rolls-Royce alldeles före andra och efter andra världskriget. Han beordrade sådana karosslinjer för Mayflower.

Formgivarna invände att den stilen inte skulle passa en så liten och kort bil som Mayflower.

Det ignorerade Sir John. Han hade nämligen hört att amerikaner var mycket imponerade av Rolls-Royce och trodde att de skulle köa för att köpa en mindre bil i samma stil.

Det visade sig att formgivarna, som ändå gjort det bästa av situationen, hade rätt och Sir John fel. Mayflower, som tillverkades 1949-1953, gjorde inte säljsuccé någonstans, allra minst i USA.

Triumph Mayflower blev en kuriositet, en småbil med pretentioner. Som sådan är den mer uppskattad av dagens samlare än de samtida nybilsköparna.

Mayflower var för all del en välgjord bil med konventionell teknik. Motorn var en sidventilare på 1,25 liter som hämtats från förkrigstidens Flying Standard 10. Växellådan var treväxlad med rattspak och fram var det separatfjädring.

I Sverige sålde ANA cirka 1 000 Mayflower, de allra flesta monterade i Nyköping av delar importerade från England.

Kommentarer

#1
Sven
2009-05-01 20:01

"Triumph Mayflower blev en kuriositet, en småbil med pretentioner. Som sådan är den mer uppskattad av dagens samlare än de samtida nybilsköparna", läser jag ovan.

Törs man dra en liknelse med dagens Audi A2? Ingen ville betala så mycket för en så kuriös bil - men som samlarobjekt om sisådär 35-40 år blir den kanske betraktad som lustig och gullig?

Mest intressant ur svensk synvinkel är väl annars de enorma trälårar som Mayflower levererades i (i delar) till Nyköping för slutmontering. Många är de sommarstugor som i den trakten byggts av virket från dessa lårar. Det finns som bekant till och med ett helt "garagekvarter", som nu rentav är aktuellt för k-märkning, byggt av "Mayflowerbrädor". Inuti är de redan märkta - med Standard-Leyland-Triumphs samt rederiets stämplar. Helt underbart!

#2
Kurt-Roland
2010-08-21 10:37

Idag, 2010 08 21 finns ett foto med i Svenska Dagbladets Motorbilag på den Triumph Mayflower som min pappa köpte och länge betalade av. Vi fick hämta den i Nyköping. Inte många likadana bilar mötte man på vägarna. När detta ovanliga hände blinkade man lyckligt med lyset och vinkade. Pappa måste ha fattat tycke för det Rolls-Royce-lika yttre. Med tiden förstod man att den snabbt blev ganska omodern och svår då ettans växel, som jag minns det, var osynkroniserad. Opraktiskt i storstaden med alla dess stop och starter. Men min pappa var ändå lika stolt över sin Mayflower.

#3
Gäst
2012-05-01 20:25

En av världens löjligaste bilar.

#4
ulf sonnevelt
2014-10-16 12:39

så mayflower utenfor min barneskole hver dag og falt for de kantete linjene og har drømt om en
nesten nå frem til pensjonsalder men det blir nok med drømmen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.