Bild
Nästa artikel
Grattis Triumph Stag!

Grattis Triumph Stag!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Kristina och Kerstin har namnsdag vill vi gärna fira Stag.

Stag är engelska för kronhjortshane men har även andra
betydelser. Svensexa kallas stag party och på börsen är en stag en klippare.
Lyxsportmodellen Stag från Triumph hade en hjort på emblemet så det var säkert
den associationen Triumph åsyftade. Med Stag introducerad i juni 1970 skapade Triumph en egen
nisch eftersom ingen annan hade en liknande sportig, fyrsitsig cabriolet.



Stag
byggdes på den plattform som var i bruk för Triumph 2000 och försågs med en
3-liters V8-motor i lättmetall, i princip en dubbel Saab 99-motor. Det var ju
Triumph som utvecklat och även byggde motorn för den första Saab 99.

Stag hade huvudsakligen utvecklats före den stora
sammanslagningen kallad British Leyland 1968 men den nya V8:an var inte riktigt
färdig, tvärtom var det den som gjorde att lanseringen drog ut på tiden.



Frågan
om inte Rovers färdiga lättmetall-V8 som köpts från GM några år tidigare kunde
användas avfärdades av Triumphfolket med att den inte skulle få plats. Därför
bestämdes att även Triumph skulle ha en egen V8, en motor som skulle visa sig
ha en hel del barnsjukdomar.

Stag blev ingen succé, endast 25 877 exemplar byggdes mellan
1970 and 1977 och ingen annan bil i koncernen försågs med den nyutvecklade
V8-motorn.

Kommentarer

#1
Sven
2009-07-24 12:46

tyckte jag att Michelottis hopkok av linjer från 2000, Spitfire och TR5, tillsammans med den oproportionerliga längden och höga nosen, var lite out of date redan från början.

Det kanske förklaras i texten ovan, då bilen tydligen var designad ovanligt långt före lanseringen.

Tydligen tyckte många som jag, eftersom succén uteblev.

Detta trots effektiv produkplacering. Stag fick en framskjuten roll i såväl Bondfilmen "Diamonds are forever" som i Sam Peckinpahs "Straw Dogs" med ingen mindre (om man nu kan bli så mycket mindre:-) än Dustin Hoffman i huvurollen. Till detta kom en rad engelska tv-serier, men inget hjälpte. Det måste känts surt för Leyland att inte lyckas kränga mer än en tiondedel av vad man sålde av billiga folksportbilen Spitfire.

NU

tycker jag att tiden hunnit ikapp Triumph Stag, och att den som klassiker har både en egen stil och därtill en viss klass.

Tydligen tycker många som jag även nu, eftersom Stag blivit en riktigt eftertraktad samlarbil...

#2
Daniel Persson
2010-12-28 15:46

Jag undrar hur många som finns i trafik idag. Jag är den ända i Europa som har en vänster styrd, har jag hört.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.