Bild
Nästa artikel
Grattis Vauxhall Viva!

Grattis Vauxhall Viva!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Vivianne har namnsdag passar vi på att hylla Viva!

Viva kommer av latinets Vivat och är ett utropsord som på spanska, portugisiska, italienska och franska (vive) kan översättas till: Länge leve!

Vauxhall Viva introducerades 1963, ett år efter den snarlika men inte identiska Opel Kadett A. För Vauxhall var den då ett viktigt steg in på kompaktbilsmarknaden. Den fanns enbart som tvådörrars sedan, men en skåpbilsversion såldes som Bedford 8 och 10.

Den andra generationen Vauxhall Viva tillverkades mellan 1966 och 1970 var större än sin föregångare och hade den för GM och tiden så typiska "coke bottle-formen".

Den 1 057 kubik stora motorn i föregångaren hade borrats upp till 1 159 kubik, värstingmodellen Viva GT hade en 1 975 kubik stor motor. Viva fanns nu i tre olika karossformer, tvådörrars och fyrdörrars sedaner och en tredörrars kombiversion.

1970 kom den tredje generationen Viva, mekaniskt var den snarlik föregångaren men hade en ny kaross som gav större innerutrymmen. Alla tre generationerna Vauxhall Viva såldes i Sverige. 1979 lades modellen ned. 1 516 792 Vauxhall Viva tillverkades totalt.

2004 blåste GM liv i namnet Viva igen då den rysktillverkade Chevrolet Viva kom. Den Malaysiska biltillverkaren Perodua har sedan 2007 också en modell som heter Viva.

Även i Australien har GM använt modellnamnet Viva. Det valdes för en lokal upplaga av Lancetti som från 2005 säljs som Holden Viva.

Kommentarer

#1
Stefan Gustavsson
2010-02-20 21:47

Vauxhall Viva GT, HB-modellen, är en riktig tuffing, med mattsvart motorhuv och allt. Väl så tuff som Opels Rally Kadett. En av de få Vauxhallmodeller jag skulle kunna tänka mig att äga! Vore kul om ni kunde nosa upp en sådan och skriva om i tidningen.

#2
Yngve Karlsson
2011-02-20 19:20

Viva Las Vegas – det vore en resa det!

#3
Kristina Söderström
2011-05-25 15:13

Farfar hade en Vauxhall Viva (första modellen) när jag var barn, den var mörkröd och jag kan fortfarande känna hur den luktade invändigt. För evigt förknippad med lyckliga sommarminnen !

#4
Oscar G
2012-02-20 12:47

En dam i min barndomsby köpte en av de första Vivorna. Vit, liksom de flesta just då. Nu var hennes gamla garage för kort för bilen. Utbyggnad bakåt var inte möjlig, där stupade det brant.
Vad göra?
Jo, man anlitar en snickare till att ta hål i väggen, och på utsidan bygga en låda. Lådan ifråga var just så stor att den, under sitt sluttande tak, rymde Vauxhallens bakre överhäng!
Således backades bilen in i detta lilla garage i alla år. Bakänden stack ut genom garageväggen - men ändå inte...

Denna festliga lösning har funnits kvar på garaget ifråga i alla år tills helt nyligen. :-)

#5
Kjell B
2012-02-20 13:57

Hej. Kan ni inte visa en bild på Viva HB estate? Läcker kombi! Med sidorutor bak som är värre än Allegrons! Kjell B

#6
Sten Jansson
2012-05-03 16:58

I sverige fanns väl en modell av vivan som hette SL 90, någon gång runt 1967, med skinninredning om jag inte minns fel, otroligt läcker bil tyckte man då.

#7
Andreas Uddling
2015-02-20 20:31

Har för närvarande ansvaret för en -64 HA, vit med röd inredning i äkta galon. En tjejkompis farfar köpte den ny i Borensberg. runt 4000 mil senare är den inte allt för illa åtgången. Men när man googlar på Viva HA verkar inte ens Vauxhalls mamma älska denna lilla unge........trist

#8
kentudor
2016-02-20 08:25

Vauxhall Viva var väl inte den mest problemfria bilen inte ens som flång ny, vi kan säga så här man förstod att allt inte stod rätt till på fabriken, men en Firenza skulle vara rolig att äga, den är ju egentligen en Viva coupe.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.