Bild
Nästa artikel
Grattis Volkswagen Santana!

Grattis Volkswagen Santana!

Dagens namnsdagsbil

I dag när Stellan har namnsdag firar vi enligt Klassikerkalendern Santana, Volkswagen Santana. Och Quantum får också vara med på ett hörn.

Namnet Santana härrör som flera andra Volkswagen-namn till en vind, nämligen den kaliforniska Santa-Ana-vinden. Lustigt nog kallades Santana för Quantum i USA.

Volkswagen Santana mötte allmänheten 1981 och var i praktiken en Passat med utbyggd bakdel och en oerhört rymlig koffert. Santana kändes lite mer upmarket än systermodellen, inte minst för att den gick att få med en femcylindrig motor från Audi.

I Europa blev dock Santana ganska kortlivad, redan 1985 försvann modellnamnet och därefter kallades även sedanversionen av Passat för just Passat.

Men historien slutade inte där, Santana blev en riktig världsbil. I Kina började den tillverkas i en fabrik ägd av Volkswagen 1983 och kinesiska SAIC och såvitt vi förstått har man inte slutat än även om det är en moifierad version som säljs nu.

I Brasilien tillverkades Santana långt in på 2000-talet och i Japan byggde och sålde Nissan Santana under flera år på 1980-talet.

Även i Sydafrika, Namibia, Belgien och Argentina byggdes Santana.

Kommentarer

#1
Henrik
2009-10-18 23:57

Jättekul artikelserie ni kör.

En liten grej bara. Även Passat av samma generation fanns med den fina Audi-femman.

Minns själv "Passat GL5" som kanske var VW:s första premiumförsök i stora mellanklassen. Tror att den senare bytte namn till Passat GT.

Däremot kom nog inte Santana till den svenska marknaden förrän 1983-1984 någon gång. Volkswagen Sverige tog väl inte in alla modeller som producerades i Ingolstadt och Wolfsburg.
Bland annat kom inte den första generationen av
Audi 100 Avant hit...trots att den kunde gett
Saab 900 kombikupé en match.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.