Bild
Nästa artikel
Grattis VW Passat!

Grattis VW Passat!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar Klassiker en utvald bilmodell ur vår egen almanacka. Idag när Henrika och Henrietta har namnsdag i den vanliga världen väljer vi att berätta om Volkswagen Passat.

Carat, Dasher, Santana, Quantum, Magotan och Carat är andra namn för Volkswagen Passat eller speciella derivat av denna VW-världsmedborgare som nu är inne på sin sjunde generation. Behöver vi säga att namnet är kommet av den berömda passad-vinden?

Jämte Golf (som presenterades ett år senare) var Passat modellen som fick ett helt felnavigerat Volkswagen på banan igen, med framhjulsdrift, vattenkylning frontmonterad maskin och funktionell teknik väl anpassad för masstillverkning. Anfadern var K70, som började sitt liv som en tilltänkt NSU-modell.

Med alla tekniska byggbitar i ordning och Volkswagens rutin av verklig stordrift och rationalisering blev Passat och de andra syskonen stora framgångar. Detta var inledningen på företagets målinriktade satsning på gemensam plattformar som kom att bli ett vinnarkoncept.

Passat presenterades i maj 1973 - ett år efter syskonet Audi 80 - och även om den fanns i ett flertal kulörer är kanske Baligrön den man främst förknippar med Passat.

Designer var golfpappan Giorgetto Giugiaro. Till en början fanns den i två- och fyrdörrars utförande. Snart kom herrgårdsversionen Variant.

Tunnaste motorn i begynnelsen var en 55-hästars 1 297-kubikare. Trots karossformen var bilen en "sedan" med liten baklucka. Varsågod och leta upp en fin sådan idag - nära nog omöjligt.

Över 2 miljoner tillverkades av första generationen.

Nästa generation avlöste till årsmodell 1981 och fanns till 1988. Plattformen kalldes B2. Under den här perioden introducerades koncernens femcylindriga motor i Passat och utöver de invanda karossversionerna kunde en Passat också ha konventionell bagageutrymme, en klassisk men inte direkt vacker sedan.


Vi stannar där. De nyare generationerna får vila ett tag till vad oss på Klassiker anbelangar. Däremot kan vi inte nog understryka att den lite kartongvikta och väldigt karaktärsfulla generation ett är ett kort att satsa på – alltid med de typiska hålade plåtfälgarna utan navkapsel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

#1
Hans Olofsson
2009-10-20 14:39

Passat variant fanns som årsmodell 1975. Bilen på bilden är troligen från 1975 eller 1976. 1978 hade de annan (snyggare) front.

Med vänlig klassikerhälsning
Hans

#2
Kjell Bjervner
2010-08-22 12:13

Glöm inte den roligaste modellen: TS! Med dubbla lysen, sportratt, tvåportsförgasare, varvräknare OCH aluminiumfälgar! I dag mycket svårfunna. Kjell

#3
JohanS.
2011-08-22 19:49

GT versionen av generation 2 är också riktigt sällsynt. Kan inte ha sålts många i Sverige. Finns det någon överlevare?

#4
Morgan Eklöf
2012-08-22 00:19

Svensk restaurangmat på sjuttiotalet var inte så jäkla rolig. Man kunde ge sig tusan på att det enda gröna på tallriken var ärtor. Inte ens färska.

Burkärtor.

Som liten grabb under detta årtionde hatade jag brukärtor. Den sjukligt mörkgröna nyansen hos dessa eländes grönsaker gick dessutom igen i tidens bilmode. Burkärtsgrönt är för mig den kanoniska färgen på första generationens Passat, men de var lika vanliga på till exempel Saab, såväl 99 som päronhalvorna.

Vem vet, kanske kommer min kvardröjande tveksamhet mot dessa modeller från barndomens tragiska minnen av tveksam mat från etalissement som grillbaren Flygbaronen på Esso Motor Hotell.

#5
Oscar G
2012-08-22 14:42

Morgan:
Det är ju Henriettas namnsdag idag, förutom Passatens. Stig Claesson skrev en bok som heter "Henrietta ska du också glömma".
Kanske gäller det även burkärtor och ärtgröna Passater...?
:-)

#6
Kjell-åke Isaksson
2014-10-22 11:31

Jag hade en 4-dörrars, gul 74:a exakt lika dan som den på bilden.
Men inte var väl K70 anfader till Passaten? Passaten var ju i princip samma bil som syskonet Audi 80 men med fastback-stuk i stället för Audins mera traditionella sedanutförande.

#7
Peter Ohlsson
2014-10-22 23:02

Bilden verkar vara på första årsmodellen (1974) i Sverige. 1975 kom plastskoningarna på stötfångarna. Färgerna hette olivgrön, senegalröd och marinogul. Artikeln verkar tillkommen i en hast. Några av bildtexterna stämmer inte och Passat Variant lät inte vänta på sig till 1978. Men jag gillar Klassiker ändå!

#8
Retro
2015-08-22 22:13

Hade en av säljstartsbilarna, FYJ 271, mossgrön metallic . just som på bilden en LS förstås med 75 hk motor och bakluckan som ett brevinkast. Smällde den och (dum som jag var - renoverade skiten ca -87, 88) Orginalfärg på överdelen o antracitgrå på underdelen (helt rätt då) Sköt toppen och bytte motor, skroten lurade mig och jag fick en 60 hk L-motor då jag trodde jag hämtat en 85 hk TS....suck. Slööööö, men gick billigt.
Gillade bilen - kan tänka mig en HGV = Variant idag...En Lofotengrön...eller en Senegalröd... fantastiska namn och fantastiska färger .... mmmmmmm 70-talet...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.