Bild
Nästa artikel

Volvo 264: Återvänd pensionär

P-märkt

Wee-oo, wee-oo, wee-oo! Bilspanaren rycker ut med blåljusen påslagna!

Robin från Stockholm har tidigare bidragit till ett av bloggens populäraste inlägg, nämligen det om Postkadetten. Under en promenad i Tallkrogen fann han ytterligare ett högt specialbygge från förr, en pensionerad Volvoambulans. Jag har tidigare skrivit ett inlägg med två andra Volvopensionärer.

Bilen är Volvo 264 från 1979. Firman som tillverkat den, jag vet inte vilken, har alltså inte utgått från kombimodellen 265. Notera att den har den typ av fälgar som brukar kallas just för ambulansfälgar! Transportstyrelsen avslöjar att den faktiskt är privatimporterad till Sverige 2009, varifrån är svårt att säga. Det är ju kul att få se en gammal ambulans, men det måste ju vara ovanligt att importera en, åtminstone en som "bara" är ett smårostigt bruksskick. 

Och det här med att gamla ambulanser brukade ha svart motorhuv? Vad är grejen med det? skriver Robin i mailet han skickade till mig. Tanken med detta var att en mattsvart motorhuv inte får solens strålar att reflekteras som mot en blank yta med följden att föraren riskerades att bländas. En säkerhetsåtgärd med andra ord. Tilltaget att lacka motorhuven svart var också populärt på rallybilar förr. Fast mest såg det ju tufft ut.


Annat som Transportstyrelsen avslöjar är att den är lastbilsregistrerad och att motoreffekten är 81 kW, så det verkar som V6:an (kallad B27) under huven är bytt mot en beskedligare motor, gissningsvis en fyrcylindrig B21. Att motorn är utbytt är inte en ovanlig åtgärd i Volvo 260-serien då V6:an, den så kallade PRV-motorn (eller Duovrin V6) som utvecklades av Peugeot, Renault och Volvo på sjuttiotalet, hade problem med bland annat dåliga oljetätningar. Trots detta har motorn använts, i lite olika utföranden, i ett otal bilmärken och modeller. Några exempel förutom Volvo 264 är Renault 30, Peugeot 604, Lancia Thema, Talbot Tagora, MVS Venturi och DeLorean DMC-12. En inte så pjåkig blandning med tanke på motorns rykte!

 

/Tomas Åström

Kommentarer

#1
Carlzzon
2012-10-16 14:16

PRV-motorn har fungerat väldigt olika beroende på i vilken bil den varit monterad. Att den har dåligt rykte i Sverige beror väl enbart på Volvos versioner i 260 och 760. När den senare satt i Citroen XM som 170-hästarsversionen var den närmast att betrakta som skottsäker. Inte mycket gemensamt annat än namnet.

Vad är poängen med att utgå ifrån en sedan istället för en herrgårdsvagn?

#2
Michael Heimbrand
2012-10-17 21:24

Dåliga oljetätningar var nåt nytt. Vardå? Jag har aldrig sett oljeläckage från en PRV. Annars har jag som gammal 264-älskare nästan hört allt. Men det enda gällande oljan lär vara snacket om "tunna kanaler" som jag mer tror hade att göra med att PRV-6:an snarare var i klass med alla andra tillverkare, och inte så tålig mot slarv som B20-ägare var vana vid. Men de två verkliga problemen var hursomhelst kamkedjesträckarna och fodertätningarna. Sträckarna var mer ett kosmetiskt fel. Men fodertätningarna var lite väl ömtåliga. Men som med allt annat. PRV-sexan jämfördes hela tiden med Volvos gamla järnspisar. Och de tålde ju att koka lite hipp som happ. PRV´n var dock som alla andra, och kanske något känsligare mot överhettning. Min sista 265:a hade gått 33000mil och hade orörd originalsnurra. Och den gick som en klocka. Hemligheten var helt enkelt att kylaren bytts INNAN det var för sent och att bilen fått rimlig service. Saker som är självklara idag. Avslutar mitt lilla brandtal med att säga att de exempel på "PRV-problem" jag sett, uteslutande varit på bilar där det bonnmeckats. Ps. Jag har avverkat åtskilliga PRV i Citroën XM också, och kan skriva under på hur fantastiskt driftsäkra de är (även) där.

#3
bilspanaren.blogspot.com
2012-10-18 09:07

Det jag försökte förmedla var väl att ryktet var dåligt, men då den använts - i olika utföranden - i så många modeller så borde ryktet vara sämre än själva motorn. Eventuella faktafel i redogörelsen är såklart olyckligt, ibland går det undan när jag skriver. I Volvos fall är det väl så som Michael Heimbrand skriver att Volvos andra motorer vid tiden kunde misskötas i större utsträckning än PRV6:an. Jag gissas att motorer monterade i 264/265 i större utsträckning haft problem än de i 262C på grund av att den senare modellen var mer exklusiv och därmed skötts och körts på ett annat sätt (idag är ju 264/265 mer exklusiva då det knappt finns några kvar, åtminstone inte i originalutförande).

#4
Anders_Bil
2012-10-18 14:58

Iom att diskussionen ovan "hettat till" om PRV-motorns kvaliteter. De två, inte den, B27-motorer som tidigare suttit i den här specifika bilen har med råge levererat körsträcka. Inga futtiga 33.000 mil per B27-motor här inte. Det har aldrig varit problem med oljeläckage. Värt att notera är att bilen under stor del av sin livstid är servad på en-och-samma Volvo verkstad. Nuvarande motor är INTE en B21....

#5
bilspanaren.blogspot.com
2012-10-18 15:37

Det vore kul att få mer information om bilen! Hur långt har den rullat totalt? (Det är en B230.)

#6
Anders_Bil
2012-10-18 17:47

Den här bilen är byggd och köpts som ett arbetsredskap för att fungera i ur som skur 24*7*365 och med tung last med allt vad detta innebär jämfört med en vanlig personbil. Som sådan har den tjänat i Finland (hela tiden med B27-motor). Efter tjänstgörning köpt av nuvarande ägar som iordningställts till nuvarande utseende och senare även bytt till B230. Länge rullat med holländsk identitet. Tills sist blev det mer eller mindre nödvändigt att förse den med svensk identitet pga boende. B230-motorn är tyngre (vilket krävde andra modifieringar i framvagn) men är å andra sidan en bensinsnål motor. Rullat ca 170.000 mil (kan vara mer).

#7
Peter Eliasson
2012-11-08 00:02

170000 mil... Imponerande!

Kan det vara så att den är byggd på limousine-versionen 264 TE? Den ser ju ut att ha längre hjulbas än en vanlig sedan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.