Bild
Nästa artikel

Avbockad Datsun

P-märkt

Mer österländska gatuinslag från Bilspanaren

Idag har vi kommit fram till finalen på Japantemat. Till detta tillfälle har jag sparat en personlig favorit. Liksom fågelskådare har en lista över fåglar de vill se (det antar jag att de har i alla fall) har jag en lista över bilar jag vill se. Ett litet urval från listan följer här: Audi 50, Datsun 120 A, Fiat Ritmo, Peugeot 604, Renault 14, Skoda 130, Saab-Lancia 600 och Volkswagen K70. Ett par av dessa har jag redan lyckats finna och således kunnat bocka av på listan, nämligen Fiat Ritmo (lite för ny årsmodell dock) och Saab-Lancia 600.

Listan är såklart högst subjektiv och dessutom väldigt otydligt avgränsad. Varje gång jag tänker på den dyker alltid fler bilar upp (Ja just ja, Honda Jazz borde vara med) och ibland när jag hittar en bil tänker jag att den där borde ha varit på min lista (som till exempel Vauxhall Chevette).

Med dagens bil kan jag således bocka av ännu en bil på listan: Datsun 120 A! Till min stora lycka har den bosatt sig bara några kvarter ifrån där jag bor så den förgyller min väg till jobbet flera gånger i veckan. Om vi ska vara noga med detaljer, och det ska vi ju, så är det en Datsun 120 A F-II från 1978. Jag antar att anledningen till att Datsun 120 A finns på min lista är att den i mina ögon är en ultimat sjuttiotalsjapanare. Den har svårsmält design (det vill säga ful men värd att älska), glad färg och spinkiga små hjul med navkapslar av typen sockerkaksform, något som tyvärr saknas på bilen i detta inlägg.


Just detta exemplar ser riktigt fint ut även om det inte är perfekt. Den är omlackad någon gång, men gissningsvis är kulören original. Den har haft sex ägare och enligt Transportstyrelsen har den rullat drygt 9600 mil, vilket kanske kan stämma.

Modellen kom 1971 och den första generationen kallas E11. På vissa marknader hette den Cherry men i Europa hette den 100 A med enlitersmotor eller 120 A med 1,2-litersmotor. Till skillnad från många japanska bilar från samma tid hade Cherry framhjulsdrift. 1974 kom generation två kallad F10. I modellnamnet lades även F-II till. Det var en uppdaterad version av den föregående som på utsidan fick ny front och akter. 1978 kom nästa generation kallad N10 och den fick heta Cherry även i Europa. En sådan mintgrönmetallic hade min flourtant när jag var liten och den modellen finns naturligtvis på min lista. Sista Cherrygenerationen blev N12, som du kunnat se här på bloggen ett par gånger tidigare (som till exempel här).

Nu blir det paus från japanska bilar ett tag, men jag lovar att det kommer att dyka upp fler!

 

Tomas Åström

Kommentarer

#1
Dagfinnf
2012-05-02 17:15

Design-pålegget fra den stramt designete forgjengeren uttrykker i dag en sjarmerende naivitet. Men Coupe-modellen med sin veldige bakluke var direkte vakker, og en bil det er synd jeg aldri fikk eie. Se bare her: http://www.flickr.com/photos/16726359@N08/4250648072 Bakåtsikten ble rett nok ikke bedre om ruten ble større. De sekskantete lyktesargene foran også - lyktene er visselig ikke større men vi vil at de skal være det!

#2
Dagfinnf
2012-05-02 17:15

Design-pålegget fra den stramt designete forgjengeren uttrykker i dag en sjarmerende naivitet. Men Coupe-modellen med sin veldige bakluke var direkte vakker, og en bil det er synd jeg aldri fikk eie. Se bare her: http://www.flickr.com/photos/16726359@N08/4250648072 Bakåtsikten ble rett nok ikke bedre om ruten ble større. De sekskantete lyktesargene foran også - lyktene er visselig ikke større men vi vil at de skal være det!

#3
Dagfinnf
2012-05-02 17:17

Sorry for 2 poster men den captcha-funksjonen fungerer bare delvis....

#4
bilspanaren.blogspot.com
2012-05-02 20:55

Glöm inte bort coupén av den första generationen! Den såldes nog inte i Sverige till skillnad från F II-coupén. Ser lite ut som en karikatyr av Lotus Europa eller nåt: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Datsun_Cherry_Coupe_1975.jpg

#5
Jacob Munkhammar
2012-05-03 00:03

Alla texter som innehåller meningen "En sådan mintgrönmetallic hade min flourtant" är bra texter!
/J

#6
bilspanaren.blogspot.com
2012-05-03 15:50

Tack Jacob! Jag kan tillägga att min fröken i tvåan körde röd Renault 14. Fröken i trean körde med viss framgång solgul VW Passat fram till en vinterdag då hon (eller snarare bilen, fröken klarade sig) blev offer för den kluriga s-kurvan i nedförsbacke på väg till skolan. Det var dock tiden innan man hurrade när man fick håltimme...

#7
Dennis J
2012-05-03 18:53

En sådan där hade jag i början på nittiotalet, även den -78 års modell. Min var ljusblå metallic till färgen. Ganska rolig att köra var den.

#8
Lennart S
2012-05-08 16:00

Jag har rattat både 100A och den något snabbar 120A FII. Under en mycket kort period även en 120Y.

Glada bilar med tveksamt rostskydd och obefintligt krockskydd. men kul hade jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.