Bild
Nästa artikel

Container i kursiv stil

P-märkt

Bilspanaren gör containerfynd.

Få höjer på ögonbrynen när de ser en Volvo 740 då de är tämligen vanliga och någorlunda moderna fortfarande. Jag har länge spanat efter ett exemplar av Volvo 740 eller den lyxigare 760 med modellbeteckningen i kursiv stil. Varför då? För att dessa är av de första årsmodellerna och de börjar bli sällsynta. Under min bilburna spaningsrunda i Umeå, som jag berättade om i mitt förra inlägg, fann jag så ett exemplar.

Det är en GLE från 1984, den första årsmodellen av 740 och i Sverige såldes endast GLE-utförandet detta år. Den är svart och har ett klumpigt extrahandtag på bakluckan vilket får den att kännas som en för detta taxi eller civilpolisbil. Dessa brukar dock vara automatväxlade och långmilade, men denna är manuell och har i sammanhanget rullat låga 21000 mil. Men man vet ju aldrig.

I februari 1982 presenterades Volvos nya prestigevagn 760. Formen stod Jan Wilsgaard för och var klart USA-inspirerad. 1984 presenterades den mer folkliga 740. I folkmun döptes 740 till sossecontainer, medan 760 av vissa kallades för moderatcontainer. 760 ersattes 1991 av 960 och året efter kom ersättaren till 740 kallad 940.

Hur var det med de där emblemen då? Ja, till 1986 års modell blev de på Volvovis kantiga och inte lika spännande.

Är jag nöjd nu då? Ja och nej. Nu går nämligen jakten vidare för att finna en 760 av årsmodell -82-83. De har nämligen annorlunda backspeglar jämfört med senare årsmodeller.

 

Tomas Åström

Kommentarer

#1
Filip Stén
2012-09-06 09:31

Eller en 740 GL av 1985 års modell med de små 14-tumshjulen - och kursiv stil på bakluckan.

#2
Svante Eriksson
2012-09-06 15:36

Trodde knappt att det fanns fler än jag som ser någon glädje i att springa på en 740/760 från 85 eller tidigare! :)
Personligen är jag mest förtjust i 85:orna med den nyare instrumenteringen. Hur som helst så är de kursiva emblemen väldigt kul att se i dagens läge.

#3
Håkan L Andersson
2012-09-06 15:52

GL varianten från -85 hade ju också snobbringar som standard. Den heltäckande navkapseln kom först 1986. Saknade också nackstöd i baksätet som standard.

#4
Scimitar
2012-09-06 19:02

De kursiva emblemen är verkligen inte snygga, de kantigare som kom -86 passar mycket bättre till bilens form.

#5
E Berglund
2012-09-07 07:07

Vad tror ni, kommer Volvo 740 att bli en entusiastbil så som PV, Amazon, 140 och kanske 240 är? Har själv en 740 -88 som står övergiven i garaget. En hyfsat frisk och fräsch bil, men jag känner inte något verkligt intresse för den.

#6
Stephan540i
2012-09-07 14:53

940 kom precis som 960 hösten 1990 (som 91årsmodell), men någon riktig ersättare till 740 var den inte för 740 fanns kvar till sommaren 92. Egentligen fanns 740 ännu längre i och med att 940 såldes med 740front i Nordamerika = så att se att det är en 945-95 och inte en 745-90 är inte så lätt http://www.cars.com/go/search/detail.jsp?tracktype=usedcc&csDlId=&csDgId=&listingId=94352030&listingRecNum=14&criteria=sf1Dir%3DDESC%26mkId%3D20044%26stkTyp%3DU%26mdId%3D20585%26rd%3D100000%26crSrtFlds%3DstkTypId-feedSegId-mkId-mdId%26zc%3D90210%26rn%3D0%26PMmt%3D1-1-0%26stkTypId%3D28881%26sf2Dir%3DASC%26sf1Nm%3Dprice%26sf2Nm%3Dmiles%26isDealerGrouping%3Dfalse%26rpp%3D50%26feedSegId%3D28705&aff=national&listType=1

Hösten 1984 (som 85årsmodell) kom de övriga 740varianterna; GL, GL Diesel och Turbo, GL bensin kostade 90500kr

#7
E H
2012-09-07 21:39

E Berglund: 140 och 240 betraktas generellt som skrot i Sverige och så kommer det att vara även om tio år, oavsett skick. Men precsis som 140 och 240 kommer det bli en intressant bil för entusiaster av modellen, börjar redan bli...

#8
Lars Vermundsberget
2012-09-09 17:31

Sverige har kanskje et "problem" med at alle vanlige Volvoer har vært bestselgere for sin tid og dermed de mest ordinære biler man kan tenke seg. Men i hvert fall i enkelte andre land har disse kvalitetsproduktene kommet langt i retning av klassikerstatus. 740 er nok i en "utskrotningsfase" for tiden, også f eks i Norge, men jeg er ikke i tvil om at 740/760 er kommende klassikere: Ta hånd om et bra eksemplar nå!

#9
Per H
2012-09-10 14:19

Självklart kommer 700 serien bli en klassiker om ett antal år. När de flesta är utskrotade, så finns de fina gubbkörda exemplaren kvar. På tal om tidiga, så står det en klart udda 760 kombi på volvomuseet. Kombi kom inte förren 85 på USA-marknaden och 86 i europa om jag inte har fel. Men denna är en 82 eller 83, med de gamla backspeglarna, stora ratten, mm och chassinummer 1 !

#10
Torgnys svettiga ansikte
2012-09-12 08:34

Inte nog med att kursiva "740" är utskrotade. (Hög ålder, inte samma toppenrostskydd som senare och kanske framförallt söndersläggad av tonåringar).
En del byte nog även ut texten mot den "modernare och snyggare" för att hotta upp bilen lite.
Vet att en kompis farsa gjorde så på sin...

#11
J Nilsson
2013-02-19 22:38

1984 var också första årsmodellen av 760 Turbo. Den är mer 740 än 760 eftersom den har fyrcylindrig motor. Men den var lyxutrustad som den sexcylindriga 760 dock utan automatlåda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.