Bild
Nästa artikel
DL kort och gott

DL kort och gott

P-märkt

EN volvo med underligt emblem, eller avsaknaden av detsamma fångade min uppmärksamhet

En Volvo med bara ett ensamt "DL" emblem på luckan fångade min uppmärksamhet, och en nummerskyltshållare från Fresno ,Californien påvisar att den här Volvon inte varit svensk medborgare från början.

DL:en är från 1980 och kom til sverige först 2003. Fronten har de dubbla lamporna på USA-vis som de såg ut på 260-serien där, DL hade svarta och GL kromade sargar. Under en period hade dessa ingen nummerserie synlig utan såldes bara som DL respektive GL, och då kan det troligen röra sig om en Kanadabyggd Volvo från fabriken i Halifax. 

Taggar: P-märkt, Hem
DL kort och gott

Kommentarer

#1
Niklas Augustsson
2011-12-07 10:34

Här kommer en liten lektion i "framljuskonfiguration" avseende USA-Volvos för modellåret 1980:

2 dörrars DL: Enkla runda strålkastare. (Precis som hos oss 1975-1978)
4/5 dörrars DL: Dubbla runda strålkastare (Som bilden ovan)
4 dörrars GL: Dubbla fyrkantiga strålkastare (Detta är typen som vi brukar kalla "amerikalysen". Detta året fanns ingen 5-dörrars (Kombi) variant i GL utförande)
4/5 dörrars GLE: Dubbla fyrkantiga strålkastare.
242 GT: Enkla runda strålkastare( Med sarger och grill i bilens färg)
262 C: Dubbla fyrkantiga strålkastare

Seså....alla tar nu fram papper och penna och antecknar ovanstående så blir det läxförhör nästa vecka......;)

Kör lungt och krama varandra i trafiken!
MVH/Niklas

#2
Gäst
2011-12-07 12:46

Får man rätta magistern? De amerikanska enkla runda strålkastarna är inte precis som våra. De har en lite mindre diameter.

#3
Niklas Augustsson
2011-12-07 14:48

Jag skäms å det grövsta över att jag glömde ta med detta och tackar samtidigt ödmjukast för korrigeringenl.....Skall inte upprepas...;)
När vi ändå är inne på detta kan vi tillägga att strålkastarna vid denna tid även var av så kallad Sealed Beam typ, vilket innebar byte av hela insatsen om lampan gick sönder.

#4
Johan Falck
2011-12-09 20:19

Värt att notera på bilden är även avsaknaden av strålkastartorkare. Det fanns dock även till Sealed beam lamporna, satt då på de yttre lysena. Utan torkararmar blir utseendet lite mer stilrent eller kan man säga ännu snyggare? Om vi ändå går igenom detaljerna fanns det två leverantörer av strålkastartorkare till de runda lamporna t om årsmodell 1978, Bosch och Elektrolux. Man ser skillnad av leverantör på strålkastartorkararmarna. Från årsmodell 1979 ersattes motorn i mitten av en vänster och högermotor vid respektive strålkastare.

#5
Maja Karlsson
2011-12-09 20:33

Vilken pärla, en sån man vårdar ömt

#6
Gäst
2011-12-12 00:18

Det måste ha varit en mängd olika artikelnummer på strålkastare och grillar att hålla reda på för bilbyggarna i Torslanda under den tiden. Europeiska DL med kvadratiska strålkastare, GL, GLE och GLT med rektangulära, 242 GT med runda-hade den inte fjärrljusgrill också?, 260-modellerna med rektangulära och hög motorhuv....samt alla USA-varianter....

1981 blev det lite enklare på Europavagnarna. Även om USA-vagnarna behöll de stora stötfångarna samt de gamla framskärmarna och huvarna....Men försvann inte de runda strålkastarna helt på USA-vagnarna i samband med 81-års modell?
Har även för mig att USA-vagnarna hade unika detaljer i inredningen som skiljde dem från Europavagnarna.

#7
Torkel Stiernlöf
2011-12-13 18:56

Inte för att någon påstått något annat men det kan kanske ändå vara värt att påpeka att vare sig denna DL eller en GL-märkt amerikavolvo hade en sexa under den eleganta huven. I det nummer av Car & Driver (US) från april 1980 som ju naturligtvis alla har liggande någonstans berömmer man "the solid burghers from Göteborg" för den "infinitely lovable B21F engine" (jo det står faktiskt så...) på hela 107 SAE-hästar och för att genierna på Volvo lagt beslag på nischen att bygga en fyrdörrars sedan med "all the luxury of the primo six-cylinder cars" (de recenserar en GL) försedd med denna "juvel" till fyra. Jag kan inte bedöma hur mycket artikelförfattaren smörjts med men han hävdar utan att slinta på den elektriska skrivmaskinens tangenter att detta är en bil som "alla beslutsfattare i Detroit borde köra i ett år" och att det är "en underbar långfärdsbil" (han har väl inte haft AC:n på och samtidigt försökt sig på en omkörning). Stolarna är till yttermera visso de bästa som finns på den här sidan av en Porsche 928. Så ni vet. Den allvarligaste kritiken riktas mot askkoppen. Det är den enda detaljen som inte framstår som väldesignad: "it was invariably smudged and ash-strewn and detracted from the otherwise tidy efficiency of the dash". Min fullaste sympati. Men han nämner konstigt nog inte att kassettspelaren sitter mindre intelligent placerad under askkoppen... Nej, detta test gjordes alltså inte bakom järnridån, även om det hade varit lättare att förstå de lyriska ordalagen om journalisten anlänt till platsen iförd en Wartburg.
/Torkel (själv ägare till en klassisk Volvo)
PS herr Gäst har rätt i att det fanns några detaljer som var elegantare i inredningen jämfört med svensksålda vagnar - det fanns t ex en väldigt snygg lösning för elhissarna i armstöden på dörrarna (fast bara på GL) som jag inte sett på inhemska varianter från den tiden. Påminner om 760.

#8
Farbror Ludvig
2011-12-14 03:04

Vadå? Mycket av det som framgår i testet är ju sanning i allra högsta grad. Hur kan man inte falla för Volvo's lite präktiga charm och de gamla fyrorna är ju bland de bästa motorer som någonsin tillverkats. Lätta att hålla liv i och trimvänliga om man har den läggningen. En Volvo var på den tiden överlägsen det mesta som slarvades ihop i Detroit. Tycker bara det är sunt att jänkarna själva insåg detta. Det enda som Volvo var sämre på var ju naturligtvis prestanda om man nu tycker det är viktigt att kunna ta sig snabbast 400 meter på en slät bana, ganska omanligt resonemang eller hur? Som Jimmy Carter sa: ''Varför kan Volvo när inte ni kan?''. Detta var ett tal riktad till de tre stora, GM, Ford, Chrysler kring 77-78. Ludvig (Som är genuin Saabvän!)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.