Bild
Nästa artikel
En Kadett? Nej, Chevette!

En Kadett? Nej, Chevette!

P-märkt

Bilspanaren hittar Kadettens syskon som adopterades bort till England.

En del undrar vad det är som driver mig att göra det jag gör. Varför fotografera och skriva om gamla bruksbilar? En del av svaret är att dokumentera och informera, att sprida mitt budskap om dessa bilars historiska och kulturella värde. En annan del av svaret är det ständiga sökandet och den tillfredsställelse det ger att finna något riktigt speciellt (och i min värld är det snarare Fiat än Ferrari, Lada än Lamborghini). En del söker kickar genom att hoppa fallskärm eller testa droger eller något annat. Jag fotograferar rostiga bilar. Det ger inte alltid en kick, men när väl ett riktigt rart exemplar dyker upp börjar hjärtat slå hårdare, munnen blir torr, seendet blir tunnelartat och jag vill bara ropa: "Kolla! Kolla vad jag hittat!"

Det hände till exempel när jag fann en Ford Taunus GXL och en Ford Sierra XR4i parkerade intill varandra. Eller när jag fann en skrotad Saab-Lancia 600. Det hände till och med när jag fann en superfin Datsun Cherry! Mitt sökande efter kickar är inte lika vådligt som att hoppa fallskärm eller testa droger, inte alls faktiskt, men däremot får jag stå ut med att uppfattas som lite konstig.


Jag fick definitivt en kick när jag fann dagens bil i Katrineholm förra veckan. En hottad Opel Kadett? Nej, en Vauxhall Chevette! När såg du en sådan senast?

Bilen står inlåst i en slags parkeringsbur och ser ensam ut. Transportstyrelsen säger att den rullat hela 35000 mil, vilket kanske låter lite mycket. Fyra ägare är däremot inte så mycket på 35 år gammal bil. Den är smårisig och ser inte direkt körklar ut, men den besiktigades faktiskt i juli och motorvärmarkabeln sitter i så den verkar vara körklar. Framskärmarna och fronten verkar vara fixade då färgen där är piggare. Det är väl dessa karossdelar som är viktigast att ta hand om då de är speciella för Chevette. Lättare är det med resten som är identisk med Opel Kadett C. Jämför gärna med den bruna Kadetten från 1974 jag skrivit om tidigare så syns likheterna tydligt. Annat som skiljer Chevette från Kadett är motorn som kommer från Vauxhall.

Under sjuttiotalet sammanförde GM Opel och Vauxhall alltmer. Bilarna var i stort sett identiska, men hade egna namn och Vauxhall fick en sluttande front (kallas "droop snoop"). Efterhand fick Vauxhall allt mindre att säga till om och så småningom blev Vauxhall endast en Opel med andra emblem.

Att säga att Vauxhall Chevette är en Opel Kadett C med lösnäsa och andra emblem stämmer alltså ganska bra, men riktigt så enkelt är det inte. När Opel Kadett C kom var det bara en av en rad varianter på det som kallas GM:s "T-plattform". Bilarna delade alltså chassi och mycket teknik. De delade även många gånger kaross. Jag kan inte redogöra för dem alla, men här är några exempel på "T-cars": Opel Kadett, Vauxhall Chevette, Bedford Chevanne, Chevrolet Chevette, Aymesa Cóndor, Pontiac Acadian, Isuzu Gemini, Saehan Bird, Holden Gemini och Grumett 250M.

Uppenbarligen är det någon som tar hand om denna bil. Det är glädjande, för hur många finns det kvar? Finns någon över huvud taget förutom denna i trafik? Även om jag gärna vill se denna bil på vägarna framöver kanske det är säkrast för dess överlevnad att den får vara kvar i sin bur?

Tomas Åström

Taggar: P-märkt, Hem
En Kadett? Nej, Chevette!
En Kadett? Nej, Chevette!
En Kadett? Nej, Chevette!

Kommentarer

#1
Oddbjørn Skripeland
2012-02-28 17:36

En slik vil man gjerne ha

#2
kentudor
2012-02-28 19:19

En betydligt mer ombonad bil än Kadett C,dock hade den Vauxhall Viva motor och vxlåda åtminstone i Finland men Vauxhall Cavalier(ascona B) och Carlton (rekord D) hade Opel kraftöverföring.

#3
Gaute Halsaunet
2012-02-29 11:38

En udda fågel det der, minner meg mye om den Chevrolet Chevette en slektning av meg tok med seg hjem fra Kanada når han kom hjem til Norge etter 13 år der borte. Desverre er den bilen for lengst hugget.

#4
PuchPer
2012-02-29 13:53

Jag sålde en exakt lika till Katrineholm för ungefär tio år sen som reservdelsbil för 500kr. Tänk om det är den som överlevt!

I övrigt finns modellen även i Sydamerika och då heter den Chevrolet Chevette. De stod mer eller mindre risiga i varje gathörn i Santiago (Chile) när vi var där för några år sedan. En riktig världsbil från GM.

#5
bilspanaren.blogspot.com
2012-02-29 14:01

Om du minns regnumret så börjar det på CZG...

Ja i de flesta länder i Sydamerika byggdes eller såldes den som Chevrolet Chevette. Den argentiskbyggda hette dock Opel K180, som senare ersattes av GMC Chevette.

#6
kaninteloggain
2012-03-01 11:39

De där var ju inte så ovanliga på 70-talet, men de flesta Chevette tillsammans med Cavalier (Vauxhall-Ascona B med Mantaljus) har nog mött skrotpressen.

Minns den lokala GM-handlaren som brukade hävda: "Ja, du vet, Vauxhall.. Det är lilla Chevan!"

#7
Svante Eriksson
2012-03-01 13:17

Nu glider jag kanske från ämnet en aning, men i mitten av 90-talet hade en kompis (som vid den tidpunkten roade sig med att åka runt i div. risiga och inte sällan udda vinterbilar), en vit 2-d Vauxhall Cavalier som "hette" ERY....
Vauxhall var ju ovanliga redan då, så Chevetten i artikeln är sannerligen unik!

#8
PuchPer
2012-03-02 09:09

Det är inte min fd. JND 848 är idag en Passat från 2008. Faktiskt (lite) tråkigt.

#9
Idunsgatans tvåa
2012-03-04 18:19

Jag ägde en Chevette -77 i början av 1990-talet, redan då var det svårt med reservdelar, så att denna rullar nu 20 år senare är väldigt anmärkningsvärt.

Visst den byggger på samma plattform som Kadett, men samtidigt var det inte speciellt många Kadett-delar som passade på denna. Egen Vauxhall-motor och låda (från Viva), elsystem från Lucas, Bromssystem från Girling (helt olikt Kadett) Helt egen instrument-bräda. I princip så är det bara dörrar, baklucka, glasrutor, bensintank, som är direkt överflyttbara mellan Kadett och Chevette. Plattformstänkandet var inte lika utvecklat på 1970-talet som det är idag.

#10
Mats Hansson
2012-04-21 23:41

Minns att farsan hade hyrt en Chevette halvkombi. Någon cremegul färg minns jag. Tyckte den såg cool ut. Till vardags åkte vi Saab 95 -67. Så detta kändes rätt lyxigt.

#11
Tor_63
2012-09-02 14:08

Hade också en Chevett, men när toppen rasade försökte jag byta till en kadett topp. Tji fick jag, Chevetten är bygd på tum och kadetten på mm...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.