Bild
Nästa artikel
P-märkt

En studie i rött

Publicerad 4 oktober 2011 (uppdaterad 24 oktober 2019)
Då jag bor på en liten ort som inte är direkt känd för sin täthet av klassiska Ferraris, så hajar man till när denna röda skönhet plötsligt uppenbarade sig.

Det rör sig om en tidig 365GT4 2+2 coupe från 1974, som varit i vårt land sedan 1977. Troligtvis såldes få eller ingen av dessa nya här. 

365GT4 2+2 är en stor bil, 4,80cm lång, nästan två meter bred och väger runt 2 ton, och hade dessutom plats för fyra att åka bekvämt. Renläriga "Ferraristis" brukar rynka lite på näsan åt denna udda modell, men för mig har den länge varit en favorit.  Den rena eleganta designen från Pininfarina har mycket fina proportioner, och att formen var en fullträff återspeglas i att karossen behölls i stort sett oförändrad från premiären 1972 fram till 1989. Ännu ett exempel på Pininfarinas talang att trolla fram tidlösa former.

Första generationen 365GT4 2+2 känns igen på sina tre baklampor per sida, 525 stycken av dessa byggdes 1972-76. Jätte-Ferrarin hade en 4,4liters V12 som gav 320 hästkrafter och det räckte till för att flytta tvåtonnaren i ganska raskt tempo.

Modellen döptes sen om till 400 och fanns som 400i/400A och 400GT, dessa hade fått motorn förstorad till 4,8 liter och en effekt på 340 hästkrafter. 1807 stycken byggdes av alla 400-versioner. 1985 var det dags för nästa uppgradering, 412i som fick volymen ökad till 4,9 liter och man byggde 576 exemplar av dessa fram till nedläggningen 1989.

Ferrari 365GT4 2+2 1973

1982 Ferrari 400GT, med denna modell hade bakljusen reducerats till två per sida.

1983 Ferrari 400i

1986 Ferrari 412i, med den tidlösa och välblanserade karossen i profil

Specialare, Robert Jankels (Mannen bakom panther-bilarna) firma Le marquis byggde limousine på en 400i.

Specialare 2 Michelotti ritade denna stationsvagn på 365GT4 som byggdes av Felber, visad på Genevemässan 1975.

400i gör sig bra som cabriolet, dock byggde aldrig Ferrari någon sådan utan en del konverterades av Straman i USA

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.