Bild
Nästa artikel

Flyktbil

P-märkt

På nordtrafiks terminal i Göteborg anländer inte bara bilar, en del rymmer härifrån också.

När såg ni en 505 break sist?  Peugeot 505 presenterades 1979 och kom totalt att byggas i runt 1,3 miljoner exemplar i Frankrike fram till 1992. I Sverige såldes det hyggligt av denna modell som fick stort beröm för väghållning, utrymmen och komfort i biltesterna.  Kombin, eller Break som fransmännen envisas kalla dom, var på traditionellt vis en bra bit längre än sedanen och erbjöd ett grottlikt stort lastutrymme, kombinerat med komfort i yppersta klass.  Men hur välutvecklad fransk ingenjörskonst än må vara eller bli, så kommer den till korta av tusentals mil i hederligt svenskt saltslask.

Däremot verkar dom ha mindre problem i ett annat extremt klimat, i Afrika. Med plågande temperaturer, brännande sol och vägar som inte ens en älg skulle se som framkomlig, där verkar dom trivas bättre. Genom årens lopp har många med europeiska mått mätt uttjänta Peugeoter, som 304, 405 och även 505 skeppats till Afrika.  
Så även denna 505GRD Break, för den skall inom kort lastas för avfärd mot Conakry i Guinea på Afrikas västkust.  Det är en förvånansvärt rostfri bil som åker iväg, den bär spår av att fått slita hårt i många mil, , den vadmalsliknande tjocka klädseln är delvis genomnött, bagagerummet är flitigt använt, men bilen har i princip ingen rost, och även om klarlacken har blekts så har den inte släppt.

Slutdatum på 505,  i Peugeots Sochauxfabrik byggdes den fram till 1992. Argentina: 1995, Kina: 1997, Taiwan: 1991, Indonesien :1987. Dessutom sattes de ihop i Chile, Egypten, Thailand, Spanien  samt av Leyland i Australien.  Sista förbrukningsadatum däremot är troligen långt ifrån uppnått.

Kommentarer

#1
Morgan Eklöf
2012-11-25 05:24

Den lokala taxiåkaren körde 505 när jag var liten, och jag minns att man åkte alldeles utmärkt bekvämt i dem.

#2
Emil Nilsson
2012-11-25 09:22

Jag hade en 505grd -83 som bruksbil 2000-2001.
En silvermetallic som förra ägaren dels rollade vit, så att jag och polaren fick tvätta med skurborste med en blandning av tvättmedel och avfettning innan den återfick vit kulör.. Den hade stått en sommar under ett träd som savat ner den.
Och dels när tempmätaren gick i topp bara fortsatt hem med kokande motor..
Kanske därför vi fick köpa den så billigt..
Iallafall så planades toppen och vi lyckades hitta en reservdel som nästan vart omöjligt. En bakre bärarm var upprostad.
Jag hade stor nytta av bilen då den var en perfekt dragbil med sin starka motor.
Det var en 4 cyl sugdiesel på 2.5 liter.
Även på den tiden samlades motorburna på slottsparkeringen, och vissa retades och sa att de minsann hade råd att köra bensin.
Jag vile inte slita på min "finbil", så den var oftast undanställd.
Det var billigare med diesel och så hade denna dragkrok.
Iallafall så kunde denna 505 med sin diffade bakaxel spinna ganska fint..
Med påkopplat släp och foten lätt på bromsen så gick bakhjulen runt på tomgång. Gissa om det blev poppis :)
Den höll tyvärr inte så länge då toppen som renoverats sprack, uppåt..
Den svetsades, då den var av aluminium. Men sprack jämte svetsen några hundra mil senare.
Den är numera i Peugeothimlen, dvs i Afrika. Men som reservdelar.
Då vi sålde delarna till en som skulle exportera sin och sedan skrotade karossen när skrotpremien blev 1700kr.
Efter detta hade jag några Mercedes 300D/TDT.
Men ingen av dessa var lika bekväm i komforten som 505an.

#3
Mats Lundgren
2012-11-29 09:08

En fantastisk bil. Jag köpte en sån 505 GTI Family 1999 för 3000:-. Den hade gått 42000 mil och hade 3 rader med säten med nackstöd och rullbälte på alla platser. Det gick att lasta 3,2 m långa brädor och fortfarande kunde jag stänga bagaeluckan. Enorm komfort. En av de bästa bilar jag haft. Körde den i 3 år och bytte bränslepump och avgassystem. Under åren fick många lappar på vindrutan av folk som ville köpa bilen, så när jag sålde den 2002 så begärde jag 16000 :- och fick det direkt. Många ringde. Sen blev det en Passat som jag har kvar än, men det är en annan historia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.