Bild
Nästa artikel
Föredettingen och karikatyren

Föredettingen och karikatyren

P-märkt

Bilspanaren tittar till en Taunus som hamnat ute i kylan.

Nu när våren verkar ha kommit för att stanna tänkte jag idag svalka med några vinterbilder jag tog när jag befann mig i Katrineholmstrakten. Jag har länge sett denna Ford Taunus Coupé stå vid sågen i Ålsäter och under sportlovet passade jag på att knäppa några bilder. Under sportlovet passade jag också på att rota bland mina gamla plastbilar, vilket jag berättat om tidigare, och passande nog fann jag bland dem en Ford Taunus Coupé!

Denna generation Taunus brukar kallas TC 1 och den har jag berättat om tidigare. Då skrev jag att Taunus och Cortina delade kaross. Jag har dock fått ett påpekande om att så inte är fallet och nu har jag studerat bilder på Cortina så inser jag att det stämmer. De är förvillande lika, vilket ju beror på att det i grunden är samma bil, men karosserna skiljer sig åt.

Bilen på bilden är toppmodellen 2300 GXL med en V6:a under huven. Att det är en coupé gör den självklart ännu lyxigare. I denna bloggs barndom berättade jag om en Ford Torino och skrev då att många drömmer om amerikanska muskelbilar, men att ägandet kan vara dyrt och därför byter de ofta ägare. Dessutom brukar alla välvilliga nya ägare snarare bidra till förfallet snarare än stoppa det. Många är säkert också de som drömt en amerikansk muskelbil, men som fått nöja sig med en lite billigare europeisk kusin, till exempel en sexcylindrig Opel Commodore eller Ford Taunus GXL. Jag vet inte om bilen på bilderna har varit ett sådant substitut, men den har i alla fall haft 30 ägare, nästan rekord bland bilarna här på bloggen!


Just detta förfallande exemplar har utsatts för så kallad styling av någon eller några av de tidigare ägarna. Vinyltaket har rivits bort, karossen lackerats om, blinkersglasen svärtats, rutorna tonats, rutramarna målats svarta, listan över modifieringar kan göras lång. Nu gör de dock ingen nytta. Få vänder sig längre om efter denna gamla toppmodell. Alla stylinggrepp gör den nu till en karikatyr av sitt forna jag. Förr var det den finaste Forden, numera är det en sorglig föredetting. Gamla lagningar lossnar i stora sjok och rosten tittar åter fram efter att dolts av säkert flera lager olika kulörer. Nuvarande ägare har säkert haft planer för bilen, men nu har den varit avställd i snart tio år så planerna har säkert runnit ut i sanden. Kanske satsades det istället på den Peugeot 309 GTI som står intill? Planerna för den verkar dock också runnit ut i sanden.

Betydligt piggare är plast-Taunusen tillverkad av svenska Galanite. Den är i den lite större skalan än de jag tidigare berättat om. Proportionerna gör den lätt karikatyrartad. Den är ihoptryckt och har för stora hjul, men det är ändå en trevlig modell, tycker jag. Jag gissar att det är en GXL som stått förebild då modellen liksom originalet har extraljusgrill.

Tomas Åström

Taggar: P-märkt, Hem
Föredettingen och karikatyren
Föredettingen och karikatyren
Föredettingen och karikatyren
Föredettingen och karikatyren

Kommentarer

#1
Niklas Augustsson
2012-03-28 17:09

Tycker nog att den är ganska sansat och smakfullt "stajlad".....
Bakrutejalusi, Hi-jackers, Slot-Mags och L88-scoop, då snackar vi smaklöst!
Tycker ändå att den ser klart räddningsbar ut, kan ingen förbarma sig och återställa den till originalskick, eller åtminstone parkera den inomhus?

MVH/Niklas

#2
Morgan Eklöf
2012-03-28 18:31

Taunus GXL som kupé är lite av en drömbil för mig. Tyskland, England, och USA på en gång.

#3
Uno Lööw
2012-03-29 16:52

Taunus tillverkades i många spännande versioner. (Alla har väl sett Ronny och Ragge?) 76-82 är favoriten, en heltuff bil som är väldigt ovanlig numera. Taunus är en av bilarna jag och troligen flera vill se i Klassiker. Roligare än 140-guider i varannat nummer...
Jaja, kul med Ascona i nästa nummer. Den bil vi väntat på mest!

#4
kaninteloggain
2012-04-02 15:22

En kompis hade en GXL (som man sa..), den var knallgrön med vinyltak och nougatfärgad inredning. En 2,3 V6, gick bra! Mycket roligare än den träiga Pintofyran...

Jag har själv inte haft någon av dessa, men däremot både föregångarna (17, 20, 26M, 65 -71) och efterföljaren Sierra.

#5
mrford70
2012-04-10 01:44

jag har pratat me ägarens fru och hon ringde sin man dvs ägaren av bilen och hon fråga om bilen va till salu varpå han bestämmt sa nej den är inte till salu

#6
mrford70
2012-04-10 01:46

kan bara säga att bilen inte är till salu! Jag har pratat me ägarens fru när jag kolla på bilen varpå hon ringde upp sin man dvs ägaren av bilen o fråga om den va till salu varpå han bestämmt sa nej den är ej till salu

#7
Petecortina
2012-04-24 11:52

Nu undrar jag hur man kan skriva att taunus och Cortina i denna generation är "förvillande lika"?
Möjligen UNDER skalet men på utsidan är syskonen som natt och dag, jag måste säga att Cortinan (mk3-4) är långt vackrare än sin trista kantiga tyska släkting.
Fr.o.m. 1976 fick de dessvärre samma kaross, därmed gick en skönhet i graven. Nån som har en Cortina mk3 till salu?
//bättre spolarvätska i min taunus än polarns vätska i anus.

#8
Hasse B.
2012-07-04 00:13

Såja, såja... :-p Både Taunus TC1 och Cortina Mk III har ju sina designpoänger, en smakfråga helt enkelt. Jag har f ö sett avsevärt sämre försök till uppdateringar än detta objekt, inte ens en illa passande spoiler ju - .men ett garage kan den röda behöva. Roligt i alla fall att de väcker känslor ännu, Taunus-Cortina är ju en sorgligt bortglömd/förbisedd serie av numera klassiska vardagsbilar som ju var extra charmiga i "lördagskostym" som GXL, Ghia och allt vad toppversionerna kallades genom åren. De är också bland de 70-80-tals Ford som spritts mest över världen och byggts i flest varianter. Surfa lite får ni se. För de som överväger att skaffa en är tillgången på nytillverkade mekaniska slitdelar god än idag, bara man vet hur man ska leta. Se upp med rost i balkar, dörrstolpar och hjulhus, plåten är rätt tjock men av typisk 70-talskvalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.