Bild
Nästa artikel
Halvanonym Datsun

Halvanonym Datsun

P-MÄRKT

En amerikanare? En okänd europé? Nej en Laurel. Men är det en Datsun eller Nissan?

Helgen har gått och Träffpunkt 80 på Grytsbergs säteri bjöd som väntat på många starka bilupplevelser. Regn på morgonen gjorde att förväntningarna på vädret ställdes lågt men det blev bra till slut och därmed kom förväntningarna att bilar skulle glida ner i sjön på de sluttande gräsytorna på skam.

Mer oväntad var den förkylning som började smyga sig på under söndagseftermiddagen och som idag gjorde att jag fick stanna hemma från jobbet. Här på bloggen kommer ni inte att få se en enda bild från träffen eftersom jag av princip inte lägger upp bilder från träffar på bloggen. Sköna åttiotalare kommer dock som vanligt att dyka upp här med jämna mellanrum. Som idag!

Högst oväntat var det när jag igår på väg hem fick syn på en Datsun Laurel 2.4 från 1983 utanför Ica Väst i Uppsala, som av en del kallas "Snika Värst". En Laurel var med på Träffpunkt 80 men att se ett bruksexemplar utanför Ica kändes smått sensationellt!

Enligt Transportstyrelsens torftiga färgpalett är bilen röd, men brun ligger nog närmare sanningen. Skicket är väl vad man kan förvänta av en udda åttiotaljapanare som går som bruksbil och som avverkat åtta ägare och drygt 15 000 mil. Hur länge bilen kommer att överleva är ju svårt att säga men högtalararrangemanget på hatthyllan ger kanske en fingervisning om ägarens ambitioner. Men vad vet jag?


Notera dekalen i bakrutan: Datsun från Nissan... Jag har berättat om den lilla namnförvirringen tidigare. Nissan/Datsun Laurel dök upp som modell 1968 och placerade sig storleks-och statusmässigt mellan dåvarande Bluebird och Cedric, en sådan som jag såg i Paris fast nyare då. Laurel tillverkades i åtta generationer fram till 2002.

Bilen på bilderna tillhör den fjärde generationen Laurel, internt kallad C31, som tillverkades mellan 1980 och 1984. Jag tror att det endast var denna generation, och möjligtvis föregångaren C230, som såldes i Sverige. Förutom de tuffa aluminiumfälgarna känns designen är anonym. Hade man plockat bort alla emblem på bilen hade få missat att den var japansk och från tidigt åttiotal men jag gissar att få varit säkra på märke och modell. På tal om emblem talar "2.4" om för oss att motorn är en bensinsexa på 2,4 liter men en kort tid kunde man få dieselversionen även i Sverige.

Vad namnet Laurel kommer ifrån vet jag inte. Skådespelaren Stan Laurel spelade Halvan i komikerduon Helan och Halvan så kanske vill namnet antyda att det var halvfint att ha en Laurel. Men troligtvis är förklaringen en annan...

Detta är ett inlägg från Bilspanaren

Taggar: P-märkt, Hem
Halvanonym Datsun
Halvanonym Datsun

Kommentarer

#1
Mårten Carlsson
2011-09-22 07:36

Laurel är Lagerblad, från lagerväxten, med början i grekisk etymologi användes dessa till att binda segerkransar av. Rest on your laurels = vila på sina framgångar.

#2
bilspanaren.blogspot.com
2011-09-22 08:44

Även en läsare på bloggen upplyste mig om detta så min lustifikation har nu fallit platt dubbelt upp. Modellen skulle vara fin som Cedric fast mindre så namnet skulle väl ge lite flärd åt modellen.

#3
Gäst
2011-09-22 08:46

När jag bodde i Flogsta på 1980-talet så kallades Ica Väst för "Vilda västern" för att det var en så plågsam miljö där inne.

#4
bilspanaren.blogspot.com
2011-09-23 13:42

Jag bodde i korridor i höghusen i Flogsta på 90-talet och då kändes det inte så plågsamt där. Idag är det dock väldigt uppfräschat. Jag tror Snika Värst säger mer om studenternas ekonomi än om den faktiska prisnivån...

#5
Gaute Halsaunet
2011-09-26 04:31

Kult med disse bilene her. Her i Norge fikk vi alle generasjoner Laurel og de var visstnok ganske populære som taxi. Da gjerne ofte med 2.8 Diesel motoren. Denne C31 generasjonen deler forøvrig plattform med Skyline R30.

#6
Mattias Johansson
2011-09-26 15:29

Enligt "Alla bilar 1974" togs det året Datsun 200L in till Sverige. Jag har för mig att det är den bil som i Japan heter Laurel det året.

#7
bilspanaren.blogspot.com
2011-09-26 16:06

Ja det stämmer att de fyra första generationerna faktiskt såldes i Sverige. Det är klurigt att japanska bilar fått så olika namn när de exporterats, så jag missade det. En läsare på bloggen skriver så här:

"Den första generationen (C30) såldes i Sverige 1971-72 under namnet 1800 o var en av Datsun första modeller här. Den andra generationen (C130) såldes i ett fåtal exemplar 1973-74, både som sedan och coupe. Sedan dröjde till 1980 innan Laurel återkom på den svenska marknaden då som modell C230."

#8
Claes A
2011-11-26 12:44

Känns lite som en Mazda 929 från tidigt 80tal, hur ofta ser man sådana nu för tiden?.

#9
Daniel Hornberg
2012-04-22 00:31

Men tänk om någon här kunde hjälpa mig att hitta en växellåda/girkasse till min laurel diesel -82! Den står nu still pga rasad låda, och jag älskar ju att köra den där bilen.. dessutom är den en ren sparbössa, man åker runt på 0.65 liter milen, och då har man mycket att köra med! Hör av er snälla med ett inlägg om ni har en manuell låda liggande!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.