Bild
Nästa artikel

Höghushonda

P-märkt

Att Umeå är bra stad för bilspaning har jag skrivit flera gånger tidigare. Dagens bil fann jag när jag gjorde en runda i staden i somras och fler bilder från den dyker förhoppningsvis upp snart.

Det är snart dags för Träffpunkt 80, den roliga träffen bara för åttiotalsbilar, och jag har nu införskaffat ett passande fordon till den. Det ska bli kul att glida in med den där. Om ett exemplar av dagens bil dyker upp på träffen kanske inte folk kommer att göra vågen - tyvärr - men visst skulle den vara en klockren vagn för träffen i sin kantiga knasighet?

Bilen är en Honda Civic Shuttle från 1987, men eftersom den är importerad från Nordamerika heter den Honda Civic Wagovan. En dekal på bakluckan avslöjar att den såldes ny i Kanada, i Calgary närmare bestämt. Annat som avslöjar att den är en import är att den har fyrkantiga registreringsskyltar och annorlunda positionsljus/blinkers.

Bilen stod parkerad på Ålidhem och såg lite bortglömd ut med eltejp på de frasiga skärmkanterna. Den är dock besiktigad och i trafik. Det är ju ingen vacker modell direkt, men notera de snygga plåtfälgarna med liten navkåpa.

Varför namnet Wagovan ansågs bättre än Shuttle på den nordamerikanska marknaden vet jag inte, men jag vet att den också kunde heta Civic Wagon. Det som skiljde dem åt var skillnader i baksätets och lastutrymmets utformning. Shuttle var en högbyggd variant av Civic och jag har skrivit om den tidigare, kanske inte det mest populära inlägget men ändå.


Wagovan syftar väl på att bilen ska ses både som en van (skåpbil) och wagon (kombi). Det får mig att tänka på ett liknande modellnamn avsett för den amerikanska marknaden, nämligen Volkswagen Vanagon. I Europa är den känd som Volkswagen Transporter eller Caravelle, fast mest känd är den nog som folkabussen. En Vanagon har faktiskt varit med på bloggen tidigare. Frågan är om det finns fler fyndiga namn skapade av van och wagon?

 

Tomas Åström

Kommentarer

#1
Martin S
2012-08-20 20:13

Var inte de svensksålda civic Shuttle 4wd också? Honda är för övrigt mästare att designa på plåtfälgar. Ta bara de med lite större hål som satt på Civic Gti -88. Fanns även Hondafälgar med gummilist runt kanten i varje fälghål.

#2
Oscar G
2012-08-20 21:22

Martin: Vill minnas att de fanns både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift, men 4wd var nog inte så vanliga.

Själv kollade jag in Shuttle med intresse när den kom. Var på håret att köpa en, men annat kom emellan. Jag skriver "med intresse", därför att om man gillar funktionalism kunde man inte låta bli att gilla Shuttle. Den kändes som en modern, och betydligt mer sofistikerad, variant på Renault 4-temat. Sympatisk!

#3
bilspanaren.blogspot.com
2012-08-22 15:46
#4
Olle E
2012-08-29 12:34

Språkpolisen anmärker:
Fyrkantiga registreringsskyltar? Det skulle se konstigt ut om de var annat än fyrkantiga.

#5
bilspanaren.blogspot.com
2012-08-29 13:06

Ok, kvadratiska till skillnad från rektangulära ska det stå. Dessa texter skrivs av mig utan betalning i första hand till min blogg, så ibland brister korrekturläsningen.

Ovala skyltar har ju funnits, men speciellt vanliga är de ju inte...

#6
Bils N
2012-09-01 15:27

Jag gillar starkt Hondas modellprogram från slutet av 1980-talet. T.ex. år 1988 måste Honda varit på sin absoluta topp med alla fina modeller de hade då, troligtvis (förutom rostskyddet) var de då det bästa märket på marknaden. Synd dock att de alltid haft en svag marknadsposition här i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.