Nästa artikel
Inget för wankelmodiga
P-MÄRKT

Inget för wankelmodiga

Publicerad 22 augusti 2011 (uppdaterad 22 augusti 2011)
För den som bilspanar är det är inte lätt att hitta japanska klassiker. Men nu har Tomas Åström sprungit på något.

Jag har tidigare bekymrat mig över att jag inte hittat några japanska bilar från 1970-talet. Generösa läsare har försett mig med brun Toyota Corolla samt en ful och en fin orange Toyota Carina. Jag har numera också på egen hand funnit både Toyota Starlet, dock efter tips från landets kanske flitigaste bilspanare, och nu senast Honda Civic, som dock hittades i Paris.

Dagens bil har jag dock funnit på helt egen hand i Umeå. Det rör sig om en Mazda RX-5 Coupé från 1978, en bedagad skönhet som ställdes av endast en dryg vecka efter att bilden togs. Tyvärr blev bilderna dåliga på grund av mycket skuggor och kvällssol.

Designen är som på så många 1970-talsjapanare USA-inspirerad fast i mindre skala, men ändå egen. Ibland kan det bli lite stökigt men den här känns det rätt harmonisk, även om arrangemanget med de bakre sidorutorna är lite tveksamt. Lättmetallfälgarna bak är originalfälgarna medan plåtfälgarna fram kommer från någon annan, enklare Mazdamodell. Båda fälgtyperna är snygga men som alltid bör man inte ha olika typer av fälgar på samma bil.

Mazda RX-5 presenterades 1975 och var en coupémodell baserad på Mazda 929. Det speciella med RX-5 är dock rotationskolvmotorn, mer känd som wankelmotorn. RX-5 hade en tvåskivig wankel på 1,3 liter och 115 hästar.

Modellen fanns också med en vanlig fyrcylindrig kolvmotor men då hette den Mazda 121, ett modellnamn som återupplivades för en småbil på åttiotalet. RX-5 blev ingen större framgång och exporten upphörde därför 1978 även om en ansiktslyft modell tillverkades för den japanska marknaden fram till 1981.

I Japan och USA hette den Cosmo, ett namn som använts på fyra olika modeller genom åren. Klart tuffast är Cosmo Sport 110S som kom 1967. Alla Cosmogenerationerna utom den i detta inlägg såldes enbart i Japan.

Wankelmotorn konstruerades av Felix Wankel 1953 och Mazda samt NSU var de biltillverkare som satsade mest på motortypen. Motorn är känd för liten volym, höga varv, mjuk och tyst gång, hög bensin- och oljeförbrukning samt kort livslängd. De negativa aspekterna har åtgärdats genom åren men till föga nytta då motorn aldrig slagit igenom, troligtvis beroende på just de negativa aspekterna.

Om man bortser från Lada, som enligt ryktet tillverkar en försvinnande liten mängd wankelbilar, så är det idag är det bara Mazda som tillverkar bilar med wankelmotor.

Jag har tidigare skrivit att Umeå är fantastisk stad för bilspaning och under samma tak som Mazdan stod också två bruksiga åttiotalare: första generationens Volkswagen Jetta CL från 1983 och Opel Rekord ("Rekord E2") CD 2.0 E från 1984. Umeå gör ingen bilspanare besviken!

Ett inlägg från: bilspanaren.blogspot.com

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.