Bild
Nästa artikel

Mercedes i en klass för sig

P-MÄRKT

Bilspanaren Tomas Åström har den här veckan siktat in sig på Mercedes största och lyxigaste. Vi snackar S-klass.

Ett par rundor i närliggande kvarter resulterade i inte mindre fyra Mercedes S-klass! Så idag blir det en jättespaning. S i modellbeteckningen har Mercedes använt sedan 50-talet men det var först 1972 som den började användas officiellt. Då debuterade den modell som kallas W116. S-klass är Mercedes flaggskepp och kallas av vissa för "världens bästa bil". Kvaliteten är hög och tekniken avancerad. Det är i S-klass innovationer först debuterar innan de kommer i billigare modeller.  

Begagnade lyxbilar var länge populära att privatimportera från Tyskland till Sverige, helt enkelt för att de var billigare där. Hur det är idag med privatimporten vet jag inte, men alla fyra bilar i detta inlägg är i alla fall importbilar!

Den vita är en 280 SE från 1983 och registrerades i Sverige första gången 1993. Denna modell, som kallas W126, ersatte W116 och tillverkades 1980-91. Det är en enägarbil (åtminstone i Sverige) med 37000 mil på mätaren. Gamla S-klass brukar kunna se ganska lyxiga ut trots många mil och framsmygande rost. Den här bilen lyckas inte riktigt med det konststycket och jag gissar att det beror på den kritvita färgen. För det första syns smuts och rost direkt och för det andra är passar lite dovare färger bättre på en lyxbil. Tycker jag, alltså.

Att dessa två S-klass har hamnat intill varandra är inte en slump då de har samma ägare. Den silverfärgade är en S320 från 1995 som kom till Sverige 1996. Modellen kallas W140 och tillverkades 1992-98. Jämfört med företrädaren ansåg många att den såg klumpig ut, nästan smaklös.


Efterträdaren W220 fick däremot positivare omdömen när den kom 1999. Mindre och med "lättare" design. Den blå bilen är en sådan, en S320 från 1999 som kom till Sverige 2001. Efterträdaren W221 kom 2006 och tillverkas än idag.

Slutligen har vi kommit till den gröna bilen som är kupéversion av W140. En CL 420 från 1995 som kom till Sverige 2002. Om W140 har en smaklös design så är i mina ögon kupéversionen inte bara smaklös utan rent av vulgär!

Från att ha varit nya åtråvärda lyxbilar går snart S-klassresan nedåt. Priserna sjunker snabbt på lyxmodeller överlag och det borde ju vara självklart att köpa en lyxmerca till fyndpris. Må vara att det kan bli ett extremt dyrt ägande på grund av avancerad teknik som kan börja krångla efter några år.

Det är på något sätt modigt att köra en halvgammal lyxmerca. Få kan ens tänka sig att bli sedda i en. Exempelvis kallas W116-modellen av vissa för Solvallamerca. Det bör inte tolkas positivt. (Jag hittade ingen W116 men det har däremot blogollegan Biltrafik gjort.) Om du skaffar en begagnad S-klass signalerar du inte bara att du är en smaklös person utan också att du är en skum typ som ägnar dig åt skumma saker. S-klassen är det självklara valet för diktatorer och maffialedare så varför ska du vara mycket bättre? Men om du står ut med att betraktas misstänksamt färdas du som kung!

Ett inlägg från: bilspanaren.blogspot.com

Kommentarer

#1
MattiasBa
2011-03-21 09:49

Fantastiskt tjusig bil W126.

#2
erkkan
2011-03-21 10:17

De sista orden är sköna argument för att ha dessa bilar ur denna serie. Det är något visst med S-klass!

#3
Henrik Mattsson
2011-03-22 17:01

Det är nåt visst med gamla mercor. Jag hade en w126 S420 som gick som en dröm för ett antal år sedan, men när våren kom året därpå klappade hjärtat för Honda civic. Så mercan såldes och det handlades en gul liten civic från -77. MEN nu på sista tiden har jag blivit helt såld på Mercedes kombi modeller, w124 och tidigare ska det vara. Finns det fler som spanar efter dessa måntro?

#4
Radio leverantören
2011-03-22 17:32

S klasse e väl ok Men tycker de börjar bli lite för nya bilar på sidan !! de ska ju handla om klassiker ????

#5
bilspanaren.blogspot.com
2011-03-22 19:50

Henrik, bor du möjligtvis i Luthagen? Om så är fallet pratade jag med dig en gång när du hade huven öppen på Hondan - fantastisk liten bil. Jag borde ha köpt den av dig!

Har man inte sett sig mätt på S-klass finns nu ännu ett inlägg på bloggen:
http://bilspanaren.blogspot.com/2011/03/i-en-klass-for-sig-del-tva.html

#6
Daimler Benz
2011-03-22 20:53

I Klassiker nr 10/2008 finns en artikel om W126, denna klassiska modell från Mercedes. "Tidlöst elegant design" står det. Så sant, så sant!

#7
Henrik Mattsson
2011-03-23 14:29

-Bilspanarn, jo jag bor i Luthagen. Sista 2-3 åren är jag dock "klassiker lös", mest p.g.a studier. Men det blir nog en rolig bil snart igen. Är riktigt sugen på en Renault4 eller en Peugeot 404/504 eller som sagt en merca kombi..

#8
Kjell Bjervner
2011-03-23 21:08

Hej Henrik. Jag gillar också Mercedes kombimodeller W123-124. Kolla kommunens uppställningsplats på Sågargatan i u-a och gråt en skvätt över den fina 200TE -85 som står där, besiktad i november, som förmodligen skrotas snart. Försök att rädda den!

#9
biltrafik.blogspot.com
2011-03-23 22:21

Ni är inte ensamma om att gilla W123-kombi! Det är någonting med den bruksiga bussigheten som är så tilltalande, tror jag. I Norge såg jag en som tagit det hela till en ny nivå:

http://biltrafik.blogspot.com/2010/04/pa-promenad-i-norge.html

#10
Sören Fogdenius
2013-11-18 17:22

Jag saknar W 108/109...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.