Bild
Nästa artikel

Sällsynt pionjär

P-märkt

Bilspanaren dröjer sig kvar i orienten

Det japanska temat fortsätter idag med ett för bloggen nytt bilmärke! Och bilen i fråga är en riktigt rar ärta som jag tyvärr inte själv funnit, men känner att jag bara måste visa för er. För en månad sedan skrev Per-Magnus från Malmö till mig och hade frågor om en Alfa Romeo 75 Turbo från ett tidigare inlägg. Tydligen är Turbovarianten av 75:an ovanlig i Sverige. Han anger själv att han gillar att fotografera bilar i trafik som inte "borde" vara i trafik och bifogade några bilder han tagit. När jag fick se bilden på den här bilen satt jag bara stum och stirrade på skärmen med hakan snuddande vid bordet. Men, men hur... kan den bara stå sådär? På en vanlig gata bland vanliga bilar? Hur kommer det sig...?

Bilen som gjorde mig till ett stammande fån är Isuzu Bellett från 1967. Ruggigt unik vagn och just denna har en grym patina, skriver Pehr-Magnus. Bilen har haft fem ägare och rullat drygt 7000 mil enligt Transportstyrelsen, men det kan säkert vara 17000 också. Hur som helst är det svårt att se på skicket. Framskärmarna har fixats till då man kan se en nyansskillnad på dessa. Kan man få tag på en framskärm till en Bellett? En backspegel har ramlat av. Är det överhuvud taget möjligt att få tag på en sådan? Backspeglarnas fästen sitter i alla fall på skärmarna som sig bör på en gammal japanare. Det var nämligen länge lag i Japan att backspeglarna skulle sitta ovanför framhjulen.


Isuzu Bellett var bland de  första japanska bilarna som såldes i Sverige. 1964 importerades en liten serie Toyota Crown, året efter kom Isuzu Bellett till Sverige, som var den första japan som lanserades i en lite större satsning.  Jag gissar att det finns försvinnande få av dessa pionjärer kvar. Idag har vi facit. Toyota blev en framgång i Sverige medan Isuzu blev en parentes. Att få se en Bellet stå så här är därför en lätt overklig upplevelse. Det är en snygg liten vagn. Jag ser lite brittiskt och italienskt i designen (det ryktas om att Michelotti formgivit bilen) men formspråket är ändå eget.

Izuzu Bellett tillverkades från 1963 och tio år framåt. Den ersatte då Hillman Minx, som Isuzu tillverkade på licens. Vanligaste Belletten var sedanmodellen med två eller fyra dörrar. Ovanligare var en tvådörrars kombi, kallad Express, och ännu ovanligare var pickupen Wasp. 1964 kom en formskön coupé kallad GT som 1969 kom en i racingversion kallad GT-R. Den tillverkades endast 1400 exemplar och är hett eftertraktad idag. 1974 kom efterträdaren till Bellet som baserades på GM:s T-plattform (som jag berättat om tidigare) och var i stort Opel Kadett C med andra emblem. Till en början hette den Bellett Gemini och senare bara Gemini. Den såldes aldrig i Sverige och det dröjde till åttiotalets mitt tills Isuzus personbilar hittade hit igen, då med sportcoupén Piazza, som faktiskt också byggde på T-plattformen, och lilla framhjulsdrivna Gemini. Snygga bilar, men sedan försvann märkets personbilar från den svenska marknaden igen.

Men hur har denna bil kunnat överleva? Hur och varför har den hamnat här? Dessa frågor har jag inte svar på, men att den finns är ett faktum. Och det är inte bara överväldigande, utan också väldigt glädjande.
 

Tomas Åström

Kommentarer

#1
Volvonörden
2012-04-25 18:45

Det är riktigt roligt att se att det finns så gamla japaner kvar i trafik. Jag minns Izusu Bellet som en liten ettrig bil, den var snabb enligt den tidens mått. En "syskonbil" var Toyota Corona som började importeras via Danmark 1965, den var något större än Bellet och snabb för sin tid även den.

#2
JukkaH
2012-04-25 19:09

Dom är trevliga bilar, en släktning hade en sådan länge sedan. Man importerade ju dom till Sverige men det var kanske inte så lyckad? Däremot man importerade till Finland cirka 6400 Bellet, det var ganska mycket när men vet att man bygde under 10000 Bellet med vänsterstyrning. Finland var efter Australia näst största exportland för Isuzu. Men nu finns kvar under 100 bilar. Förresten, man importerade dig också 15 GT och 17 GT Coupe, inga GTR-bilar var importerade men däremot några motorer och fem bilarna var ombygda med GTR-motorn. Det kom också några Florian, kommer ihåg att en var i min hemstad (Kuopio) när jag var barn...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.