Bild
Nästa artikel

Speciella småfranskor

P-märkt

Bilspanaren letar efter åttiotalets trendigaste fransman

Jag tänkte idag återuppliva en gammal följetong, nämligen den om speciella småfranskor, det vill säga specialversioner av Peugeot 205. Det finns en uppsjö av dessa och jag har tidigare berättat om Green, GTI Monte Carlo, och GTI Classique Sport.

Först ut idag är en Roland Garros från 1990 funnen i Katrineholm under sportlovet. Modellen kom sig av att Peugeot sponsrade Franska öppna mästerskapet i Tennis, som spelas på Stade de Roland Garros i Paris. Roland Garros själv var ingen tennisspelare utan en fransk flygpionjär som 1913 var den första att flyga över Medelhavet. Garros dog 1918 efter att ha blivit nedskjuten i Första världskriget. 1928 invigdes den tennisanläggning som fick bära hans namn.

Roland Garros-bilarna känns lättast igen på att de är mörkgrön metallic, har säten i vitt delläder, röda bälten och såklart Roland Garros-emblem. För övrigt var de rikligt utrustade. Bilen på bilden har dock extrautrustats med en högst tveksam spoiler. Det kanske är ett originaltillbehör, men särskilt snyggt är det inte. Eftersom bilen har vinterdäck saknas de snygga aluminiumfälgarna som den ska ha. Den vita stripen på sidan ska avslutas på framskärmen med texten Roland Garros, men denna viktiga lilla bit har försvunnit. Enligt uppgift tillverkades 205 Roland Garros mellan 1989 och 1992, men även andra modeller har kunnat fås som Roland Garros-specialare. De senaste är dock inte alla grönmetallic - synd på en så fin tradition.


De två följande specialvarianterna var med i det första inlägget jag skrev om Peugeot 205. Gemensamt för dem är förutom färg och årsmodell att de är i ett bedrövligt skick. Jag fann dem för en knapp månad sedan vid den bilverkstad där jag tidigare spanade in en Cocacolaformad Opel Rekord C Caravan.

Den första är en cabriolet, kallad CJ, från 1989. Den har varit avställd sen 2006, utomhus vad det verkar. Karossen ser dock inte hopplös ut under algerna och den har endast haft fyra ägare. När jag skrev om CJ första gången visste jag inget om den. Det vet jag väl inte nu heller, men jag tror att CJ helt enkelt är namnet på cabrioletversionen vid denna tid. Eftersom den har speciella emblem, stripes och lila lister får den ändå vara med här, trots att det inte är en specialvariant. Gemensamt för alla Peugeot 205 cabriolet är att beteckningen börjar på C, som till exempel 205 CTi, cabrioletversionen av värstingen 205 GTi.

Sist och mest bedrövlig har vi en Green från 1989 som avverkat 15 ägare och är avställd sedan två år. Den verkar fungera som reservdelsbil eftersom flera delar försvunnit från den sen jag såg den senast. Green innebär, grön golvmatta och grön textilklädsel, grön rand på sidolister och stötfångare, vitlackerade hjulsidor och stötfångare, flerfärgad stripe på karossidan samt, såklart, speciella emblem. Troligtvis kommer detta exemplar aldrig ut på vägarna igen, på ett sätt ett "grönt" tänkande...

Tomas Åström

Kommentarer

#1
carl Rover 3500 fan
2012-04-12 09:11

Under min tid i Uppsala hade jag en svart 205 GTI med några år på nacken.
När vårarna kom så körde jag Uppsala-Skokloster med själva resan som mål otaliga gånger. Verkligen en "modern" Mini Cooper. På somrarna gick bilen i Ådalen och Höga Kusten området i Ångermanland. De slinriga och backiga vägarna var bilens rätta element!

Men var är alla 205:or nu?

#2
carl Rover 3500 fan
2012-04-12 09:11

Under min tid i Uppsala hade jag en svart 205 GTI med några år på nacken.
När vårarna kom så körde jag Uppsala-Skokloster med själva resan som mål otaliga gånger. Verkligen en "modern" Mini Cooper. På somrarna gick bilen i Ådalen och Höga Kusten området i Ångermanland. De slinriga och backiga vägarna var bilens rätta element!

Men var är alla 205:or nu?

#3
carl Rover 3500 fan
2012-04-12 09:13

Under min tid i Uppsala hade jag en svart 205 GTI med några år på nacken.
När vårarna kom så körde jag Uppsala-Skokloster med själva resan som mål otaliga gånger. Verkligen en "modern" Mini Cooper. På somrarna gick bilen i Ådalen och Höga Kusten området i Ångermanland. De slinriga och backiga vägarna var bilens rätta element!

Men var är alla 205:or nu?
Och Uppsalabor finns det några Fiat 126or/Polski Fiat 126 BiS kvar i trakten? Rätt populär bil hos vissa kretsar back in the early 90´s.

#4
Rikard Sundberg
2012-04-12 11:31

Kul spaning! Snyggaste 205-karossen är den med fyra dörrar tycker jag. Men tuffast är förstås GTI:n. CJ är 205 Junior i cabrioletutförande. Det var alltså snikmodellen med 72 hk, strumpstickstunn växelspak och jeansliknande klädsel. GTI hette CTI som cab.

#5
Stippe
2012-04-12 11:56

Fanns ju en metallicblå Le Mansversion oxå.

#6
youcan´tdjudgeme
2012-04-12 22:21

Själv hade jag (samtidigt) två 205:or på tidiga 90-talet. Först en 1,9 GTI som modifierades både i motor och chassi. Dämpare, fjädrar, topp med kam etc. Allt onödigt (inkl. värmepaketet sommartid) avlägsnades ur bilen, och det blev hur kul som helst. Min dåvarande sambo var dock varken nöjd med ljudkomforten i bilen, eller den totala avsaknaden av komfort i hennes Volvo 66 kombi. Då köpte jag en 205 LaCoste -89 och insåg exakt hur tråkig en 205 kunde bli. Men hon var nöjd...

#7
bilspanaren.blogspot.com
2012-04-12 23:27

Carl Rover 3500 fan: Det är dåligt med Polski Fiat i Uppsala (om vi ska skratta eller gråta åt det vet jag inte) men 205:or finns det fortfarande, allt från spinkiga Junior till GTI:er.

Rikard Sundberg: Jag håller med om att fyrdörrarskarossen är snyggare. Den bakre sidorutan passar inte riktigt in på tvådörrarsvarianten och de där två plaskorvarna på C-stolpen har jag svårt för. Ja, CJ är såklart cabriolet-junior!

Stippe: Ja GTI Le mans kom 1991 mellan Classique Sport (1990) och Monte Carlo (1992). Den är tjusig i blåmetallic, men som jag förstått är färgen det enda som skiljer sig från standard-GTI:n.

Youcan´tdjudgeme: Underbar berättelse! Jag förstår sambon ändå. Kan tänka mig att den tråkigaste 205:an ändå är roligare än en Volvo 66!

#8
carl Rover 3500 fan
2012-04-13 09:06

Så då vet vi var alla svenska 205:or är, i Uppsala trakten ;-)

Ja Fiat 126 saknas i vart fall av mig. Har tyvärr ej ägt någon.
Har en gammal skolkompis som har en orange med canvas tak från 1975.
Fiat Auto Sverige tog in 500 stycken under åren 1975-76.

#9
Stippe
2012-04-13 17:25

Ägt en röd 126:a. Underbar känsla att i 100km/t med fladdrande och tjutande soltak möta långtradare i samma fart.Bara att hålla i sig och hoppas att den lättande Fiaten inte skulle hamna alltför långt ut på nån åker;=)

#10
bilspanaren.blogspot.com
2012-04-13 18:56

I garageladan där jag vinterförvarar min bil står en mycket fin Fiat 126 -75, en bil jag skrivit om här: http://bilspanaren.blogspot.se/2011/10/vastvagnar-i-vinteride-vantar-pa-varen.html

#11
Carl Sason
2012-04-14 07:32

Det som är lustigt med 126 är att "alla" jag sett har en mätarställning på ca 5-6000 mil.

#12
Johan Bern
2012-04-16 00:07

205:an var egentligen en dunderbil! Jag hade själv en 205 1.6 GTi som gick som tåget! Utsökt väghållning, förvånansvärt rymlig trots sitt kompakta format (tog fyra pers och dessutom hyggligt med bagage) och erbjöd förbaskat mycket körglädje för ytterst rimliga pengar. ("Peanuts")
Tyvärr är väl de flesta 205:or som fortfarande existerar dock tämligen "sönderkörda" ...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.