Bild
Nästa artikel

Tercelspotting

P-märkt

En nittiotalare som är ganska ensam i den här delen av världen.

Tercel lär enligt latin betyda tredjedel, och då latinsk logik sällan går ihop med österländska språk, så användes detta namn helt ogenerat av Toyota för vad som i princip var en rumphuggen Corolla. Eller ibland en hel Corolla , eller en stor Starlet. Förvirringen i japansk namnetymologi är oftast total. Tercel dök upp som modellnamn 1978, främst i japan och nordamerika på en mindre Corolla. I Sverige fick dessa modeller oftast heta Corolla också för enkelhetens skull, utom en Tercel 4wd stationsvagn som egentligen var en Corolla...  Dessutom har samma modeller fått olika namn beroende på land, och ibland får olika bilar samma modellnamn av samma anledning.

Hur som helst så är denna för oss ovanliga bil en fjärde generationens Tercel DX från 1994, och bara faktum att det är en tvådörrars sedanmodell gör det till en mycket udda fågel här.  Lamporna skvallrar om nordamerikanskt ursprung och det är rätt, detta exemplar som jag sprang på i Göteborg, registrerades först här 2006.  Detta rör sig om en flyttgodsbil för på något annat sätt går det nog inte att få in en såpass här ny bil i landet, inte för rimliga pengar iallfall. En rimlig peng ja, en styvt 15 år gammal Toyota är ingen guldklimp vare sig här eller där, och verkligen inte en snik-Tercel som återfinns väldigt långt ner på önskelistorna. Så det är ändå smått otroligt att någon har bemödat sig med att släpa hem just en sådan ända från USA.

Kommentarer

#1
Inge Vidare
2012-11-09 18:45

Tercel fanns i Sverige inte bara som 4wd-kombi, utan även runt 83-84 som en tre-dörrars halvkombi, med den ovanliga layouten längsmonterad motor (alltså ej tvärställd) och framhjulsdift. Finns det någon sådan kvar som inte är bortrostad, så borde den vara självklar på Träffpunkt 80.

#3
Stephan540i
2012-11-10 02:03

Det där ser ut som en standard och inte en DX i och med att den saknar sätten med öppna nackstöd och ingen tygklädsel vilket var standard på DX. Standardversionen hade 4växlad låda och kostade $8698. Till och med 1993 fanns det en lyxigare version en DX nämligen LE men den försvann till 1994. Personligen tycker jag det är roligt med "udda" modeller det gör att vagnsparken inte blir lika tråkig. Man kan även tänka har man ägt en bil ett tag så känner man den och det är skönt att slippa köpa en bil direkt när man flyttar så speciellt märkligt med att ta in en Tercel är det inte.

Tercel sålde bra i USA just nu finns det 10st till salu på cars.com med priser mellan $495 och $3999 med 6 av dem över $2000 och 2 utan prislapp.

#4
Ilya
2013-02-25 03:27

There are two things that Perry did: top line grtowh and bottom line grtowh. Top line comes from increasing income. He did this by working twice as hard. Personally I would not do this (I would have to give up the pleasure I get spending time reading blogs).Perry's bottom line grtowh came from not spending on stuff he didn't need. That is, live simply. Doing so will not give him cancer.Do not confuse the two strategies Perry used. You can have a life balance while living simply and save a lot. Maybe you cannot pay off your house in 5 years. Instead it might take 10 (in some areas in Vancouver I think it might take 25-30 ;) ).Also note Perry's top line grtowh, using his chosen income generation method of working double shifts, is taxed higher. Bottom line grtowh is after-tax income and is likely your biggest bang for the buck.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.