Bild
Nästa artikel
Tipptopp Tipo

Tipptopp Tipo

Bilspanaren

Dags att slå ett slag för Fiat Tipo, som blev utsedd till Årets bil i Europa när den kom 1989.

Fiat har i det närmaste prenumererat på titeln så det kanske inte är så mycket att förvånas över. Mer förvånande är det nog att jag till dagens inlägg kan presentera hela två exemplar! Modellen är på utdöende, åtminstone i Sverige.

Den första Tipon är det Johan i Nyköping som funnit. Jag återger här vad han skrev i mejlet till mig.

Bilderna är från den 22 januari ca kl 8 på morgonen och är tagna på en parkering vid sjukhusområdet i Nyköping. Det var riktigt kallt denna morgon, runt femton minusgrader, och jag tog dem på min promenad till kontoret.
Bilen är en riktig pärla! Det är en Fiat Tipo DGT från 1991 med EN ägare, ren och blank med blå lack (metallic?) och originalhjulsidor och den hade rullat mindre än 3500 mil vid senaste besiktningen i mars 2012! En Tipo är väl ingen exceptionell bil på något sätt men jag blir glad av att se ett så här välhållet exemplar nu när modellen blivit ovanlig.

Notera också felfria stripes! Ett riktigt krispigt exemplar. Hjärtat slår några extra slag när jag ser bilderna på denna fantastiska bil. Tänk att en helt vanlig Fiat från 1991 kan framkalla sådana känslor!

Nåväl, jag har också lyckats hitta en Tipo i gott skick, om än inte i närheten av den blå. Bilderna togs i förrgår i Uppsala. Den vita är en 90:a som haft 7 ägare och rullat 17000 mil. Minimalt med rost, men lacken skulle behöva en rejäl puts.


Bilen är utrustad med ett idag utdött tillbehör: extraljusgrill. Ett i de flesta fall förfulande tillbehör. Det är väl i stort sett bara på Volkswagen Golf GTI det någonsin varit snyggt, men då rör det sig om ett tillbehör som monterats från fabrik.

Fiat Tipo presenterades alltså som 1989 års modell och ersatte då Ritmo (förvånande nog inte årets bil 1979 då den kom tvåa tätt efter Chrysler/Simca/Talbot Horizon). Den bedömdes ha goda utrymmen och bra väghållning, men bristande kvalité. Digital instrumentering fanns som tillval, men försvann som så ofta så småningom.

DGT var en av utrustningsnivåerna. Tidiga exemplar i Italien var märkta Digit, troligtvis med tanke på den digitala instrumenteringen, men efter en tvist om rättigheterna till namnet ändrades det till DGT.

Det fanns en hel rad motoralternativ, men i Sverige var utbudet av dessa begränsat. Släkt med Tipo var bland annat Alfa 145 och Lancia (Nouvo) Delta som delade plattform. 1996 ersattes Tipo av Bravo/Bravo. Och ja, den blev årets bil det året.
 

/Tomas Åström

Tipptopp Tipo
Tipptopp Tipo
Tipptopp Tipo
Tipptopp Tipo

Kommentarer

#1
Marcus Josefsson
2013-02-13 00:22

Mums!
Jag vill ha en Tipo Turbo. Nu! Genast!

#2
Henrik Frilund
2013-02-14 00:22

Tipon fanns mig veterligen aldrig med turbo förutom om du inte menar dieseln. 2.0 16v "Sedicivalvole" med sina 148 hp var den vassaste orginalaren.

#3
Marcus Josefsson
2013-02-14 12:20

Nej, men jag vill ha en ändå...
Finns en del hobbybyggen bl.a. i Tyskland med tvåliters turbomotor från Fiat Tempra/Croma, Lancia Thema/Dedra (samma motor i allihop), sisådär 170 HK och ett mustigt vrid i mellanregistret. Uno Turbo är för klen. Men det lär väl vara hopplöst att registrera en sån i Sverige...

#4
Stephan540i
2013-02-18 21:23

Första årsmodellen av Fiat Tipo är 1988 då den kom i övriga Europa våren 1988 alltså innan den kom till Sverige. Tempra fanns enbart med bensinturbo i Brasilien där den gav 165hk
http://www.motorstown.com/images/fiat-tempra-stile-turbo-01.jpg

i Brasilien erbjöds Tempra även som Coupé.

http://all-carz.com/data_images/fiat-tempra-turbo/fiat-tempra-turbo-04.jpg

Däremot blev det bara en prototyp av Tempra Pick-Up http://www.flickr.com/photos/rbpdesigner/3239026847/in/photostream/

Det var de första årsmodellerna i Sverige 1600 ie erbjöds som DGT, de senare hette AGT alltså analoga instrument vilket den svagare 1400 ie hade hela tiden. Den tas på att stötfångarna är olackerade. Tipo var en rätt så bra bil enda korissionen som hittades på en då 12-13år gammal, var igenom rostade bakskärmar precis över stötfångaren och bakrutetorkaren var tvärt av efter fästet.

#5
Magnus Werner
2013-12-05 11:47

Hösten 1989 köpte jag en helt ny Tipo 1400,årsmodell 1990, vit.
Den hade jag i 6 år och körde den 18000 mil i stort sett utan reparationer och när jag sålde den såg den ut som ny både ut- och invändigt.
En fantastiskt trevlig och bra bil.

#6
Magnus Werner
2013-12-05 11:47

Hösten 1989 köpte jag en helt ny Tipo 1400,årsmodell 1990, vit.
Den hade jag i 6 år och körde den 18000 mil i stort sett utan reparationer och när jag sålde den såg den ut som ny både ut- och invändigt.
En fantastiskt trevlig och bra bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.