Bild
Nästa artikel
Transitresan

Transitresan

P-märkt

Bilspanaren har spanat i Danmark.

Helgen tillbringades i härliga Köpenhamn. Vädret var dock inte lika härligt, men som tur var lyckades vårt tåg trots stormen ta sig ända hem till Uppsala i söndags utan större förseningar.

Köpenhamn är en synnerligen bra stad för bilspaning då det finns rätt gott om gamla och halvgamla intressanta bilar. Det blev dock ytterst få bilder tagna, men jag kan ju nämna några bilar jag såg så kanske det vattnas i munnen på någon av er. Vad sägs till exempel om Volvo Duett, MGB GT, Hundkoja, DKW AU 1000, Rover P6, Volkswagen Bubbla, Volvo Amazon, Morris Minor, Mercedes W123 både som fyrdörrars sedan, kombi och coupé samt flera trevliga åttiotalsbilar som till exempel Volkswagen Passat B2 och Ford Granada Mk 2. Och såklart de kralliga typerna i dagens inlägg.

Jag är av någon anledning en lite svag för tidiga Ford Transit, den som brukar kallas Mk 1. Det är lite svårt att beskriva varför men jag tycker de är tuffa på något sätt. En tidig Transitbuss, mörkblå med vit kylargrill skulle jag ha svårt att motstå. Om jag nu erbjöds en, vill säga. I inlägget från i somras med husbilar skrev jag kortfattat om Ford Transits historia.


Den första Transiten höll på att lastas på Frederiksborggade och liknar den jag beskriver ovan men den har två fel. Dels är den för stor. Transit finns i ett otal varianter och jag vill ha en lättare variant med kortare kaross och utan dubbelmonterade bakhjul. Och dels har den den fula utstickande grillen. När Transit fick dieselmotor (och V6-motor) rymdes den i riktigt och därför förlängdes fronten. Hur som helst är det inte snyggt. Men den är rätt tuff ändå.

Årsmodellen vet jag inte men det är en Mk 1 och fanns som från årsmodell 1966 till 1978. I Tyskland kallas den dock generation 2 då det fanns en tysktillverkad Ford Transit mellan 1953 och 1965. Mk 1 ersattes av Mk 2 som du ser på bilden nedan. Som du ser handlar det om en ansiktslyftning snarare än om en ny modell. Fronten förändrades liksom inredningen. Under huven byttes Mark 1:s Essex V4 (alltså inte Köln V4:an som hamnade i Saab 96) till Fords så kallade Pinto. Inte förrän 1986 kom den helt nya Transit Mk 3.

Mk 2-Transiten stod på Nansensgade och är en före detta tysk ambulans, numera danskregistrerad. På dörren står det Katastrophenschutz Landkreis Breisgau-Hochschwartswald vilket fritt, och inte så bra, översatt betyder "Räddningstjänsten i distriktet Breisgau-Hochsschwartswald" (som ligger i sydvästra Tyskland). Vid en googling upptäckte jag att den beige färgen verkar ha varit standard på Katastrophenscutz-ambulanser, likaså de svarta fälgar med svarta navkapslar. Mycket tufft!

Köpenhamn är som sagt en bra stad för bilspaning så jag behövde inte gå långt för att hitta något annat intressant, som till exempel en Citroën 2CV i dansk färgställning.

Farvel! Tomas Åström
Taggar: P-märkt, Hem

Kommentarer

#1
Staffan Ahlstrand
2011-12-02 16:00

Transit alltså...
Gå igång på en Ford Transit?

#2
Staffan Ahlstrand
2011-12-02 16:19

Anledningen till min lätt skeptiska hållning gentemot Transiter är att jag under några år hade en som arbetsredskap, och det var väl sådär...
Men det är klart att fronten på den blå är lite tilltalande ändå!

#3
bilspanaren.blogspot.com
2011-12-02 19:00

Jag har ju aldrig kört en Transit så då är det lätt att vara entusiastisk... Jag tycker alltså inte fronten på den blå är tilltalande utan gillar den utan "näsa". "Dieselfronten ser ut som en upp-pumpad snikmodell av Volvo 164:ans" var det en som skrev på bloggen...

#4
Mårten Carlsson
2011-12-02 19:34

Jag har också en lätt skeptiskt aversion mot dessa, då jag dels ägt en...

#5
bilspanaren.blogspot.com
2011-12-02 19:45

Men den var ju engelskbyggd, Mårten, så det var nog lurige Lucas som gjorde dig skeptisk...

#6
Jakob Leth
2011-12-05 13:48

2cv'en er faktisk en 2CV Dolly, en specialmodel der blev solgt i Danmark omkring 1986.

#7
Svedberg
2011-12-06 09:18

Den engelskbyggda Transiten hade Essex V4:an medans den tyskbyggda hade Köln V4:an på 1700 cc,och jag gissar att Mk 1:an på bild är av 1968-70 års modell.En ikon,om man frågar mej!

#8
bilspanaren.blogspot.com
2011-12-06 10:54

Tack för klargörandet gällande motorerna. Jag använde mig av en engelsk källa men borde ha anat att tyskarna hade en tysk motor.

Gällande 2CV:n så glömde jag skriva att det var en Dolly. Jag såg en annan 2CV i Köpenhamn och den saknade liksom denna vanliga kofångare, utan hade den här bågen istället. Var det en extra snikig version?

#9
Linus Lindgren Alingsås
2013-01-08 22:30

Har en mk1 70a
Ljusblå med vitt lackat under det snygga pressvecket en 1/3 upp på bilen.
1000 modellen buss helglasade sidor fast utan säten i lastrummet.
Essex 1700 v4 motor och den korta grillen.
Lite kortare än 66-70 dieseln på bilden överst. och utan dubbelhjul.

Är en otroligt charmig bil "transiten" skall ha liv i den till träffpunkt 70 i Borås
i maj.

Finns det någon som känner till vart jag hittar fler transit älskare och info och delar är på stor jakt efter litteratur och fina delar!
Har lite svårt att hitta någon som kan och vet nått om denna ändå stora bil modell och bara att hitta bra reservdelar?
Måste ju finnas. Bilen skall renoveras men just nu är delar ett problem så få den rullandes och genom bes är första prio just nu

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.