Bild
Nästa artikel
Välkamouflerad Volkswagen

Välkamouflerad Volkswagen

P-märkt

Hmm... är det inte ett exemplar av första årsmodellen av Passat som gömmer sig i skuggorna?

Att vara en grön Volkswagen Passat född 1974 innebär att man för länge sen passerat sin förväntade livslängd. Ett gott skäl att gömma sig undan omvärlden, i en träddunge i Tollered hos en förstående ägare. 

Volkswagens första försök med en "vanlig" bil, K70 gick inget vidare. Detta insåg man nog redan när man satte den halvfärdiga NSU-modellen i produktion 1970, för samtidigt började man arbeta på en ersättare ihop med Audi och 1973 presenterades Passat. För designen stod Giugiaro som även skulle rita Scirocco och Golf åt Volkswagen. Den strikta kilformen kom att bli en succé för alla de tre nydanande Volkswagenmodellerna på 1970-talet.

Passat var en ganska konventionellt byggd bil. Först fanns den bara med två eller fyra dörrar,  snart kompletterades serien med en femdörrars kombikupé och en kombi. Motoralternativen var tre, på 60, 70 och 85 hästkrafter, den sistanämnda i versionen som hette TS.

Denna gröna Passat är en LS och har då 70-hästarn under huven. Detta räckte ganska gott i den lätta bilen som trots sin storlek bara vägde dryga tonnet. Vid Passatens ankomst var det nya ledordet bränsleekonomi, och detta löste man genom att bygga lätt, med tunn plåt och många hålrum i karossen...  Rosten sänkte den redan låga tjänstevikten drastiskt och Passater skickades efter några år till järnoxidhimlen i rasande takt. Från 1978 förbättrades konstruktionen något och så även rostskyddet, 1981 avlöstes Passat B1 av den modernare B2, där man byggde bort en del, men inte alla av rostfällorna.   

Denna gröna Passat som sitter under sin korkek i Tollered är av första årsmodellen ser dock ut att klarat sig bra, och utan alltför mycket synligt slitage. Bilen är i trafik och kommer säkerligen vara det en bra tid framöver.

Taggar: P-märkt, Hem

Kommentarer

#1
biltrafik.blogspot.com
2012-05-30 20:52

Vi hade en röd tvådörrars LS -77 när jag var liten. Det är den första bilen jag minns, mest för att jag blev så vansinnigt bilsjuk i baksätet. Sedermera fick den två gula framskärmar, efter närkontakt med en stolpe. Registreringsnumret minns jag än, JPR 378.

#2
Scimitar
2012-05-31 18:35

En LS Variant -77 hade vi när jag var liten. Tror att färgen hette Baligrön. FAO 125 minns jag att den hade som regnr. Den byttes in 1986 mot en CL Variant -82.

#3
Retro
2012-05-31 19:10

Hade en sådan mossgrönmetallic tillverkad -73. Det var en av återförsäljarens demobilar på Bilforum i Vagnhärad när Passat kom till Sverige. Var där och tittade på bil när säljaren kom fram och frågade om det var jag som åkte i hans gamla tjänstebil... FYJ 271. Lackade sedan om under listen - antracitgrå !
Mycket ballt -87 med tvåfärg metallic. Trots det en bil jag INTE ångrar att jag bytte. Synd bara att det sedan blev en Saab-Lancia 600......

#4
Passat L 75B
2012-06-01 20:31

Visperngrünmetallic - elelr var den ljusare?

#5
Kjell B
2012-06-02 00:07

Oj, jag har mycket minnen av Passater från slutet av 70-talet. Det bästa är nog från när kompisen och jag var på VW i Skärholmen -79 och spanade in en rad slutkörda Securitas-passater + en privatkörd kombi -75 LS. Vi fick försäljaren att tro att den också kom från Securitas och fick ett ett pris på 7tusen, under förutsättning att vi hade firma. Vi hittade på ett firmanamn och hastade iväg tii minutenautomaten och fick köpa den. Efter lite småfix gick den att sälja för 15000. Och då tog vi en annan Passat i inbyte...osv, osv

#6
filip wennergren
2012-06-05 18:56

wow! den där är inte säker nu inför bugrun ;-) tyskstuk och slipad rost? hoppas inte ;-) mvh filip

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.