Bild
Nästa artikel
Värd en omväg

Värd en omväg

P-märkt

Veckorapport från Bilspanaren

De sträckor jag förflyttar mig under veckorna är ganska begränsade, både till längd och variation. Det är ju i och för sig inte så konstigt. Att ta något annat än den snabbaste vägen till jobbet, dagis eller affären är oftast bara dumt. Ibland tillåter jag mig dock att vara dum och tar omvägar. Sällan rör det sig om några större sträckor då jag oftast åker cykel och sällan är orsaken att variera mig. Nej, som du kanske redan anat handlar det om att göra nya bilspaningar. Ibland blir det framgång, ibland inte.

En omväg en morgon i november var definitivt framgångsrik. Då fann jag nämligen en Mazda 323 kombi från 1983. Jag minns inte när jag såg en första generationens 323 kombi senast, men det var definitivt länge sen! På den något dåliga bilden kan vi konstatera att detta exemplar åtminstone ser någorlunda fräscht ut sånär som på en sönderrostad framskärm och matt lack. Senaste besiktningen genomfördes för drygt fyra år sedan. Kanske förbarmar sig någon över den nästa år när den fyller 30?

Mazda 323 har jag berättat om tidigare, både den första generationens tillverkad 1977-1980 och den andra tillverkad 1980-1984. Dagens bil tillhör den första generationen men är av 1983 års modell, så hur hänger då det ihop? När den nya framhjulsdrivna 323 kom 1980 fanns ingen kombimodell och därför kom  kombivarianten av den gamla bakhjulsdrivna modellen att leva kvar. Utseendemässigt uppdaterades fronten och stötfångarna för att likna den nya modellen. När Mazda 323 generation tre, som jag faktiskt också berättat om tidigare, kom 1985 fanns den också som kombi och så fasades den gamla 323:an ut till slut. Om vi bortser från Mazdas sportbilar så var nog detta den sista bakhjulsdrivna modellen från tillverkaren.

Tomas Åström

Taggar: P-märkt, Hem

Kommentarer

#1
Erlend Dammen
2012-02-02 21:25

Det finns fortfarande en beige kombi av ungefär samma årsmodell här jag bor. Kommer också i håg en 323 i "normal" utförande men med 1400-motor. Om jag minns rätt är navnet 1.4 SP och den var snyggt svart med orange stripes.

#2
Per-Eric jönsson
2012-02-04 13:02

Farsan hade en vit sådan kombi när jag var yngre..

#3
Tomas Hanslep
2012-02-08 03:24

Vän av kalenderbitande påpekar att bakhjulsdriven Mazda 929 kombi gick att få fram till och med 1988 års modell så bakhjulsdriften på personbilarna höll ut ett tag till. En stadig vagn med allsköns lull-lull för att på något sätt kompensera för den gamla konstruktionen, som såklart var mycket mer pålitlig än den framhjulsdrivna sedanen. Omotiverat trång förarplats med handbromsspaken skavande djupt in i högerlåret. Nu snackar vi 929. En god väns familj hade en 87:a i gurksorbetmetallic. Undertecknad (195 cm) försökte övningssköra, det gick inge bra. Det är mer plats i ovan nämnda 323! (i alla fall i min gråa 79:a med grodögon)

#4
bilspanaren.blogspot.com
2012-02-08 08:56

Den glömde jag! Antagligen extremt ovanlig idag då få måste ha sålts nya.

#5
Stephan540i
2012-02-15 00:23

1987årsmodell är det listade sista året för 929 Kombi, till 1988årsmodell kom den nya 929 sedan (HC) som fanns kvar i Sverige till 1991 med ett facelift från 1990årsmodell. Efterföljaren som inte såldes i Europa fanns i Nordamerika och blev sista modell där, men det kom ännu en generation innan det tog slut 1997.

Min mammas första bil var för övrigt sista årsmodellen av RWD 626. En superfin DX-82 köpt hos Lidingö Bilcentrum 1989. En SDX fotade jag i Varberg i höstas http://www.flickr.com/photos/46386541@N04/6836527137/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/46386541@N04/6836527119/in/photostream/

En fråga varför suddar du regnumren? På stöldbegärliga bilar förstår jag det, men på standardbilar?!

Mvh Stephan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.