Bild
Nästa artikel
Blockettips, Borgwardlyx & bokstavskombinationer

Blockettips, Borgwardlyx & bokstavskombinationer

Avsnitt 41

Vilken bakluckebokstav är den tuffaste, varför lyckades inte Borgward med sin lyxmodell och hur togs de första stegen mot ökad bilsäkerhet? Det diskuterar Calle Carlquist och Carl Legelius i Studio Klassiker avsnitt 41. Dessutom pratas det Blockettips, Tucker och en kändis-Peugeot!

I veckans avsnitt av Studio Klassiker berättar Calle Carlquist på Vi Bilägare att han skriver en ny artikelserie om bildetaljernas intressanta historia. 

I senaste delen djupdyker han i säkerhetsteknik och nämner bland annat hur den legendariske bilchefen Lee Iacocca – som bland annat var med och lanserade Ford Mustang för att sedan gå till konkurrenten Chrysler som han räddade från ruinens brant – vägrade montera krockkuddar i sina bilar. 

– Det var en signal om att bilarna kunde vara livsfarliga. Det argumentet har återkommit flera gånger, även när stoppade instrumentpaneler och säkerhetsbälten skulle lanseras. Då sa många biltillverkare att ”det är inget för oss”, säger Calle Carlquist.

Han nämner också en amerikansk kvinna som uppfann vindrutetorkaren.

I podden diskuteras dessutom bortglömda lyxmodellen Borgward P100 och Calle Carlquist skickar ut en efterlysning till Saabkunniga lyssnare: har det någonsin funnits en snik-Turbo, eller har han drömt?

Så lyssnar du

Medverkande är Calle Carlquist och Carl Legelius.

Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.

Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Taggar: Podcast, Borgward

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.