Bild
Nästa artikel
Finbesök och donatordelar i studion

Finbesök och donatordelar i studion

PODCAST

Vad har Lotus Esprit och Saab 9000 för gemensam reservdel? Vilka franska backspeglar har använts av alla sportbilstillverkare? Och varför körde Calle Carlquist supersportbilen Jaguar XJ220 utan ägarinnans tillåtelse? Allt detta och mycket mer i senaste avsnittet av Studio Klassiker!

Så lyssnar du:

Tryck på play 
och lyssna på Klassikers podcast Studio Klassiker. I det här avsnittet får redaktionsmedlemmarna Carl Legelius och Joakim Bergqvist finbesök av Calle Carlquist samt Anders Helgesson från systertidningen Vi Bilägare.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!


Ett nytt instrumenthus var en av nyheterna när Volvo PV444B började byggas hösten 1950. Delen var dock närmast identisk med den som Pontiac använde till årsmodell 1947 och delvis 1948, detta menar i alla fall Calle Carlquist i veckans avsnitt.Venturi Atlantique 260I veckans avsnitt nämns också den franska sportbilstillverkaren Venturi som lånade delar från en uppsjö av olika biltillverkare. På blandat annat Atlantique-modellerna användes backspeglar från Citroën CX och baklyktor från BMW 3-serien.
Clean Air Transport var namnet på det svenska elbilsprojektet som skulle leverera fordon med nollutsläpp till Los Angeles. Projektet lades ner men den körbara prototypen lånade sina bakljus från Audi 80.

Taggar: Podcast

Kommentarer

#1
Martin
2020-03-20 23:38

Hej, en Volvonörd här. De där PV-instrumenten har haft flera skalor: 0-15-30-45 osv upp till 150 var ju den vanliga. En bit in i årsmodellen började 57:orna gå 10 km/tim fortare, upp till 160 med intervaller på 20. USA-exporterna jobbade på tiobas upp till 100 mph. Flera varianter och detaljskillnader finns men det tar vi en annan gång...

#2
Ebbe
2020-03-21 18:17

En missad godbit är bakljusen på Maserati Quattroporte från tidigt 80-tal, som hämtades från något så exotiskt som Volvo 343!
Clean Air Transport hade sin designgrund i en tävling i Teknikens Värld. Slutresultatet är ju inte riktigt lika vackert. Förutom bakljusen från Audi 80 är dörrar och troligen hela främre karosstommen hämtad från Pontiac Trans Sport. Fronten var väl Chevrolet Lumina.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.