Nästa artikel
Folkabubblans hemlighet, tyska bilbanor, bilmuseer & Elmia-preppning
Avsnitt 127

Folkabubblans hemlighet, tyska bilbanor, bilmuseer & Elmia-preppning

Publicerad 2024-03-19 21:00 (uppdaterad 2024-03-20 10:27)
Vad kallas det hemliga utrymmet i Volkswagen, hur går man från att vara märkesmonogam till att gilla flera olika och är det dags att börja samla på minibussar nu? Klassikerpanelen har många svar, oklart på vilka frågor...

Fredrik Nyblad har hittat drömtillbehöret till sin Volvo, Claes Johansson funderar på skivat bröd och Carl har fått upp ögonen för Märklin Sprint på ett oväntat sätt. Bilmuseer, förberedelser inför Restoration Show på Elmia och för- respektive nackdelarna med att endast vara ett märke troget avhandlas också. Och vem köper den okörda minibussen med spännande teknik? Carl verkar sugen...

Stor uppslutning på Restoration Show på Elmias Custom Motor Show i påsk!

Schlumpfmuseet i Mulhouse är minst lika bra som sitt rykte. Läs mer i Klassiker 2/2024

En av många makalösa installationer på museet PS Speicher. Läs mer i Klassiker 3/2024

En Toyota Previa på 2000 mil – kolla in Bilweb Auctions auktion

Mer om PS Speicher och Previa i Klassiker 3/24

Ur innehållet Klassiker #3.2024

På gatan Kaos i korsningen
Reklambilden krävde omtag efter omtag i rusningstrafiken.

Morgan Super Sports 1964
Den här trimversionen av Morgan är ensam i sitt slag i Sverige. Ingvar Fredriksson har ägt sin tuffa Super Sports i 40 år. 

Automobilia Tänt var det här! 
Tändsticksaskar med motormotiv kan vara det perfekta samlarintresset – varierat, utrymmessnålt och väldigt roligt!

Läsarnas klassiker
Mikaels pappa fann dröm-Amazonen, Fredriks last är en sandfylld pickup och hemma hos Claes finns en V12:a, nej två!

Volvo 760 Turbo 1983
Strax efter 760-debuten kom den överladdade versionen som definitivt placerade Volvo i omkörningsfil på Autobahn. 

Läskande väska
På 1960-talet skulle trafikens allvar läras med lek. Ingen unge var väl skapt som ville missa de här lektionerna!  

Broschyren Peugeot 304
Kan en bil vara mer lagom än denna milda mellanmodell mitt emellan 204 och 504? Vi suktar oss fram i broschyren.

Renoveringen Fiat 124 Sport Spider
Mikael tog över ett oavslutat renoveringsprojekt och fick till en linjeskön italienare som låter som Pavarotti. 

Toyota Previa XL 1992
Önskeägg med vägegenskaper, luft och utrymmen som gjorde bilen klassisk direkt. Här är landets finaste Previa!  

PS Speicher – vilket roligt museum!
Intorkade bilar bakom rep finns det alltför många av. Det här fantasifulla museet är som många fler borde vara. 

El-klassiker Volkswagen Karmann Ghia
Utsidan avslöjar inte så mycket men under skalet har Markus Sörlin skapat en harmonisk och användbar klassikerelbil.

Projekt Solgul Plickeplock inför påsk
Vår Volvo 145 får ompyssling inför mekandet på Elmia i påsk. Där väntar sällskap i form av pappa Amazon kombi!

Våra klassiker Celica på återseende
Torbjörn och Henry sålde och servade Toyota Celica 1986 när modellen var ny. Vad tycker de om vår projektbil? 

Hobbyn & jag Calle och Mazda 323 
En oansenlig annons på en oansenlig bil får Calle att dra till Bergslagen och återse en osannolik lågmilare.

Fixa själv Strålkastarplastens glans 
Dimmiga strålkastare ställer till det för sikten och i besiktningen. Så här blir skenet som nytt igen!

Klassikerguiden Saab 9000 Aero
Saabs häftigaste 9000-version blir allt mer attraktiv ju mer tiden går. Här är din guide till rätt exemplar.
Så lyssnar du!
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Claes Johansson och Carl Legelius.
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.