Nästa artikel
Renault 5, konceptbilarna som borde ha tillverkats & Årets Klassiker 2024
Avsnitt 126

Renault 5, konceptbilarna som borde ha tillverkats & Årets Klassiker 2024

Publicerad 2024-03-07 07:00 (uppdaterad 2024-03-08 11:38)
Extra långt avsnitt! Calle Carlquist är tillbaka i studion och avslöjar ovanliga utslag på annonsradarn, Fredrik Nyblad ångrar att han inte slog till på en Volvo på auktion och Carl Legelius går igång på nya Renault 5. Dessutom avslöjas Årets Klassiker 2024 och vi pratar konceptbilar som borde ha stoppats och andra som konstigt nog inte blev verklighet.

Vissa konceptbilar borde ha stannat på bilsalongen medan andra oförlösta storverk borde ha blivit verklighet. Calle Carlquist, Fredrik Nyblad och Carl Legelius pratar om bland andra Merceds-Benz C111, NSU Ro80 Aerodynamica och Ferrari Pinin. Och hur har nya renault 5 klarat transformeringen från designtudie till produktionsbil? 

Varför blev aldrig ultratuffa Mercedes-Benz C-111 produktionsverklighet?

Pininfarinas version av NSU Ro80 – ingen större risk för försäljningsrekord...

Pinin – drömmen om en fyrdörrars Ferrari. Ett tag såg det ut som om den sulle kunna bli av men projektet stoppades. "Lite Opel Senator är det allt över den", menar Calle Carlquist. 

Några av annonsspaningarna i podden, Cougaren såldes snabbt. Kan det vara Calle själv som slog till?

Ny samlarutgåva om Peugeot!

Komfortabla familjevagnar, smattriga små­bilar, eleganta lågseriecoupéer, dugliga arbetshästar – det finns Peugeotmodeller i alla smaker! Här är Klassikers favoritartiklar om märket från Sochaux – från 1950-tal till 1980-tal. Tryckt i begränsad upplaga på fint papper – en specialutgåva att vårda!

INNEHÅLL:


Peugeot 202 UH 1949
Denna orenoverade 202 UH ser ut som att den precis lämnat skördemarknaden i Bretagne. 

En sån hade ju... Peugeot 203
En fransk Volvo PV om man så vill – men med fyra dörrar!  

Sverigeresan Äventyr i 403 
Tipsen om okända skogsvrak i de jämtländska skogarna driver ut en expedition på vägarna. Och så ska morfars gamla Peugeot få bekänna färg efter allt för många år på logen. 

Klassikerguiden Peugeot 403
Bussig, mjukgående och elegant. Dessutom slitstark och attraktivt värderad. Det är klart att vi vill ha en! 

Snyggaste linjalbilen Peugeot 404 
Den förenar som få andra bilar slitstyrka och sval elegans. Vi träffar en inbiten Peugeotentusiast och kör hans svarta -61:a. 

Sverigeresan Peugeot 404 på resa
Vår projektbil får bekänna färg på en frostig Östgöta-slätt. 

Klassikerguiden Peugeot404
Fenor och komfort i skön förening. 

Renoveringen Peugeot 204
Fredrik Enoksson renoverade sin 1960-talspega i -plugget! 

Broschyren Peugeot 304
Mellanmodellen från Sochaux kombinerade elegans med ekonomi. Marknadsföringen skedde utan stora åthävor. 

Klassikerguiden Peugeot 504 
En bil mycket svår att bli arg på men väldigt lätt att tycka om. 

Peugeot 504 GLD 1976
På 1970-talet krävdes många årliga mil för att det skulle löna sig med dieseldrift och motorgarantin gällde i 15 000 mil. Den här har bara gått hälften så mycket! 

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé 
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Och väldigt ovanliga. 

Peugeot 604 GTI
Stringent design, nyutvecklad V6:a, draghjälp av presidenten – ändå ville det sig inte riktigt. Vi undrar varför. 

Peugeot i Afrika
Bilbeståndet i Benin fascinerar. Klassiker kvitterar ut två Peugeot från skroten. 

Klassikerguiden Peugeot 205 GTI 
Modellen som räddade Peugeot. Kanske kan den rädda dig från att bli grå och tråkig? 

Peugeot 205 Colorline & GTI
En av 1980-talets roligaste småbilar – oavsett motorstyrka. Vi jämför en ekonomiversion med topp-modellen.
Så lyssnar du!
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Calle Carlquist och Carl Legelius.
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.