
I senaste avsnittet av Studio Klassiker har Claes Johansson retat upp sig på bilinnehållet i den hyllade tv-serien Händelser vid vatten, som just nu går på SVT.
– Trailern börjar med en bild på en grusplan vid en sjö och in kommer flera olika bilar. Då skärper jag ju ögonen. Först kom en VAZ Lada kombi med för stora hjul och vita däcksidor, trots att det ska föreställa 1973. Det var helt befängt, säger han.
Sedan gungar det in en Cadillac som enligt både Claes Johansson och Björn Meyer är alldeles för ny och som karaktärerna inte hade haft råd att köpa på den tiden.
– Körsättet upprörde mig grovt, det var så tillgjort. Sedan är det bra att de hittat en Saab 95 polisbil, men även den är av fel årsmodell, säger Claes.

SVT-serien Händelser vid vatten har hyllats av kritikerna. Foto: Joe Maples/Apple Tree & Johan Paulin/SVT
Serien innehåller dessutom en risig Folkabuss.
– Men den är av årsmodell 1974 trots att serien ska utspela sig ett år innan. Kanske ett förhandsexemplar, skämtar Carl Legelius.
Claes tycker att serieskaparna inte skulle ha fokuserat så tydligt på just 1973, och riskera att alla bilarna blev av fel årsmodell.
– Jag var väldigt missnöjd för det är en fantastisk historia och en fantastisk bok. I det stora hela har serien fantastiska scener och koreografi.
– Det är otroliga skådespelare och en fin produktion som fått mycket beröm. Men de borde ha ringt oss när det gäller bilarna.
– Ja lyft luren bara, kunskapen finns, säger Claes Johansson.

Foto: Fredrik Nyblad
I senaste numret av Klassiker finns ett reportage om Saab 900 Turbo Lyx som lanserades 1983, en nästan sägenomspunnen modell. Reportaget går även att läsa direkt här på nätet för dig som är prenumerant eller digital Premium-medlem.
– Det här är en bil som folk pratar om. Jag minns precis var jag befann mig när jag såg en sådan här första gången. Den gjorde intryck, säger Björn Meyer.
Bilen fanns med tvåtonslackering och skotsk skinnklädsel, och var verkligen speciell på sin tid.
– Många gick och drömde om den här modellen, säger Claes Johansson.
- Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan genom att välja ett avsnitt här.
- Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
- Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
- Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!
I podden pratar vi om en rad bilar och en motorcykel som auktioneras ut av Bilweb Auctions.
Här hittar du auktionen!

Mercedes-Benz S350 Turbodiesel med något oväntat i baksätet...

...nämligen ett lastgaller! Någon ville spara skattepengar; det osuttna baksätet får man på köpet.

Volkswagen 181, eller "The Thing" som den ofta kallas – som en verktygslåda på hjul!

Velocette LE kanske inte har samma air av det ljuva livet som en Vespa, men enkel och praktisk var den ändå.

På åttiotalet var det ingen som såg dig om du kom en vit VW Passat men nu sticker den ut!

Instrumentpanelen är VW-svart men resten av inredningen hade inte hunnit bli strävhårig och dov än.

På rymmen från nöjesfältet? Aero Type 10 från 1930 är liten och enkel.

Under huven hittar man en encylindrig motor på 500 kubik.

Oj, vilken udda Renault! Monaquatre byggdes mellan 1931 och 1936. Den här är från 1935.

De amerikanska bilarnas goda rykte levde ännu på sextiotalet här i landet. Här en Pontiac Tempest 1968 som såldes ny i Sverige
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.